آدرس بهترین دندانپزشک در غرب تهران

مشکلات رایج دهان و دندان

مشکلات رایج دهان و دندان می‌توانند شامل گستره‌ای از موارد باشند. این شامل پوسیدگی دندان، التهاب لثه، عفونت‌های دهانی، دندان‌های شکسته یا کوچک، آسیب‌های لثه، حساسیت دندانی، ترک‌های دهانی، اختلالات جفتی دندان‌ها ، تغییرات رنگ دندان‌ها، عفونت‌های جیوه‌ای، و دندان‌های عقیمی و نامرتب. بعضی از این مشکلات ناشی از نقصان در بهداشت دهان و دندان، استفاده نادرست از مسواک و خیلی شستشوی دهان نیز می‌باشد.

عادات غذایی نامناسب، مصرف بیش از حد شکر و غذاهای آب‌کشته نیز می‌توانند به پوسیدگی دندان و مشکلات دندانی منجر شوند. برخی مشکلات دهان و دندان به نظر ژنتیکی یا ارثی مربوط می‌شوند. مراقبت مناسب از دهان و دندان‌ها، شستشوی دهان منظم، مراجعات به دندانپزشک به منظور بررسی‌های دوره‌ای و استفاده از روش‌های پیشگیری از این مشکلات می‌تواند به جلوگیری و کنترل آنها کمک کند.

مشکلات دندانی یکی از رایج ترین نگرانی های سلامتی است که اکثر مردم در زندگی خود با آن مواجه می شوند. به عنوان مثال، اکثر مردم در ایران در حال حاضر از التهاب لثه یا بیماری لثه رنج می برند یا خواهند داشت.

مشکلات رایج دهان و دندان کدامند

۱۳ مشکلات رایج دهان و دندان

۱. دندان درد

دندان درد، مانند هر درد دیگری، راهی است که بدن شما به شما می گوید چیزی اشتباه است. می تواند خفیف و موقتی باشد یا می تواند شدید، طولانی مدت و ناتوان کننده باشد.

دندان درد می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

حفره ها
عفونت عصب
ضربه به دندان
درمان ترمیمی ناموفق (پر کردن، روکش)
دندان قروچه، و/یا
بیماری لثه.

اگر دندان درد بیش از ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول بکشد، باعث درد شدید شود یا با علائم دیگری مانند تورم همراه باشد، بهتر است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان دردهای شدید یا طولانی مدت اغلب به عنوان قرار ملاقات اضطراری برنامه ریزی می شوند، زیرا معمولاً نشان دهنده مشکلی است که نیاز به توجه فوری دارد.

علائم دندان درد و پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

پوسیدگی زمانی رخ می دهد که مینا و یا عاج دندان به دلیل آزاد شدن اسید توسط باکتری هایی که گلوکز مصرف می کنند شروع به تجزیه شدن می کنند. اگر دندان ها به طور منظم به درستی تمیز نشوند و یا در معرض رژیم غذایی پر گلوکز قرار گیرند، این اتفاق می افتد.

ساده ترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، مسواک زدن دندان های خود حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و نخ دندان کشیدن روزانه است. معاینات منظم با دندانپزشک همچنین به شناسایی دندان هایی که ممکن است به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرند کمک می کند.

پوسیدگی دندان باید در اسرع وقت توسط دندانپزشک درمان شود تا از عوارض طولانی مدت جلوگیری شود.اگر درمان نشود، دندان می تواند منجر به پوسیدگی شود.

عفونت در عمق دندان
ضعیف شدن دندان تا حدی که می شکند و/یا
از دست دادن نهایی دندان

ایمپلنت ناموفق

ایمپلنت دندان یکی از بهترین پیشرفت های مدرن در دندانپزشکی است. آنها به دندانپزشکان اجازه می دهند تا دندان ها را تا ریشه جایگزین کنند، کاری که هیچ درمان دیگری نمی تواند انجام دهد.اگر ایمپلنت دندانی به درستی نصب و مراقبت شود، چندین دهه دوام خواهد آورد. با این حال، دلایلی برای شکست ایمپلنت وجود دارد:

عفونت ناشی از بهداشت نامناسب دهان،
موقعیت نامناسب ایمپلنت اصلی،
حجم ناکافی استخوان در فک،
تروما
شرایط زمینه ای/ سیستمیک، مانند دیابت یا سیگار کشیدن.

اگر ایمپلنت شما توسط یک دندانپزشک معتبر و باتجربه قرار داده شود، بعید است که ایمپلنت به خودی خود شکست بخورد. محتمل ترین علت تروما یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همیشه مهم است، حتی برای ایمپلنت دندان.

تاج گمشده

تاج دندان برای ترمیم دندان شکسته یا برای پوشاندن ایمپلنت دندان استفاده می شود. گاهی اوقات اینها ممکن است از بین بروند.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است بیمار تاج خود را از دست بدهد. ترومای فیزیکی شایع ترین است. همچنین ممکن است تاج به درستی در جای خود چسبانده نشده باشد یا مناسب نباشد، اما این بسیار غیر معمول است.

عفونت، بیماری و زوال مداوم دندان زیرین نیز می تواند منجر به از دست رفتن تاج شود.اگر تاج را از دست دادید، فوراً برای ارزیابی برای جایگزینی به دندانپزشک مراجعه کنید.

هزینه درمان مشکلات دهان و دندان

۵. دندان قروچه

دندان قروچه معمولاً یک رفتار ناخودآگاه است. افراد معمولاً در هنگام استرس، مضطرب، هیجان‌زده یا حتی هنگام خواب، دندان‌های خود را ناخودآگاه به هم می‌سایند.این منجر به ساییدگی دندان ها، افزایش خطر تراشه، ترک و درمان های ناموفق ترمیمی می شود.

۶. دندان های فرسوده

دندان های ما با گذشت زمان فرسوده می شوند – این یک پیامد اجتناب ناپذیر استفاده روزانه از آنها است. و با بهبود مراقبت های پزشکی در جمعیت عمومی، مردم عمر طولانی تری دارند و دندان های طبیعی خود را طولانی تر نگه می دارند. این بدان معناست که بیمارانی که دندان‌های فرسوده دارند، به‌ویژه در نسل‌های قدیمی‌تر شایع‌تر می‌شوند.دندان های فرسوده را می توان با روکش یا روکش دندان برطرف کرد. عدم درمان آنها می تواند منجر به آسیب دیدن دندان ها و همچنین مشکل جویدن شود.

۷. حساسیت دندان

وقتی در پاسخ به دماهای مختلف، مانند خوردن بستنی یا نوشیدنی گرم، درد ناگهانی را تجربه می کنید، دندان حساسی دارید.

حساسیت دندان معمولاً نشان‌دهنده فرسودگی مینای دندان است و بافت‌های سخت حساس زیر آن (که به آن عاج گفته می‌شود) در معرض دید قرار می‌گیرد. خمیردندان های مخصوصی برای کمک به مسدود کردن لوله های کوچک موجود در عاج که دندان های شما را حساس می کنند، در دسترس هستند. دندانپزشک شما نیز ممکن است بسته به شدت مشکل، بتواند درمانی برای ترمیم دندان ها ارائه دهد.

مانند دندان درد و پوسیدگی دندان، حساسیت دندان ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد که باید زودتر توسط دندانپزشک برطرف شود.

۸. خونریزی لثه

لثه هایی که خونریزی می کنند نشانه التهاب لثه یا بیماری لثه است. همانطور که در مقدمه گفتیم، بیماری لثه یکی از شایع ترین مشکلات رایج دهان و دندان است. اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود آن را خواهند داشت.با رعایت بهداشت دهان و دندان به راحتی از بیماری لثه پیشگیری می شود. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حتی می تواند موارد خفیف را درمان کند.

در صورت عدم درمان، بیماری لثه می تواند به بیماری پریودنتال تبدیل شود، جایی که سیستم ایمنی به استخوان اطراف ریشه دندان حمله می کند.

این می تواند منجر شود به

کاهش حجم استخوان در فک
از دست دادن نهایی دندان و/یا
افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و زایمان زودرس

۹. عقب رفتن لثه

عقب‌رفتن لثه زمانی است که لثه‌ها از اندازه اصلی خود کوچک می‌شوند و بیشتر دندان را نمایان می‌کنند و ظاهری کشیده به آن می‌دهند.این معمولاً مربوط به بیماری لثه و پریودنتیت است. تحلیل لثه برگشت پذیر نیست، اگرچه پیوند لثه امکان پذیر است اما همیشه موفقیت آمیز نیست.

انجام بهداشت مناسب دهان و دندان

۱۰. بوی بد دهان

بوی بد دهان می تواند از دهان یا روده نشات بگیرد.

برای بوی بد دهان، علت آن معمولاً عفونت یا بیماری است – بیماری لثه، پریودنتیت و/یا آبسه.

رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از بسیاری از این علل جلوگیری کند. اگر پوسیدگی یا عفونت قبلا ایجاد شده است، مراجعه به دندانپزشک برای درمان مشکل زمینه ای بهترین اقدام است. بوی بد دهان باید به زودی پس از درمان مشکل برطرف شود.

۱۱. از دست دادن دندان

چه در اثر آسیب یا بیماری، گاهی اوقات دندان ها از دهان می افتند یا نیاز به کشیدن دارند. بهتر است دندان های از دست رفته را به دلایلی جایگزین کنید، از جمله:

جویدن بهبود یافته

جلوگیری از افتادن دندان های همسایه و مقابل در محل دندان از دست رفته و/یا
حفظ حجم استخوان

برای جایگزینی دندان از دست رفته، می توانید پروتز جزئی، پل دندانی یا ایمپلنت دندان را در نظر بگیرید.

۱۲. دندان بریده شده

کندن دندان، به خصوص دندان جلویی، آسیب نسبتاً شایعی است. دندان می تواند در اثر آسیب ورزشی یا افتادن، به ویژه در کودکان، کنده شود.

ارزیابی سریع دندان های تروما یا شکسته بسیار مهم است. اگر تراشه به اندازه کافی بد باشد، ممکن است برخی از بافت های حساس داخلی دندان را در معرض دید قرار دهد. بسته به جایی که دندان تراشیده شده است و چقدر ساختار دندان از بین رفته است، می توان دندان را با روکش دندان ترمیم کرد و شکل و عملکرد دندان را بازیابی کرد.

۱۳. دندان های کج

دندان‌های کج یا شلوغ معمولاً یک مشکل ژنتیکی است و ناشی از نحوه رویش دندان‌های بالغ در فک در دوران نوجوانی است. فک ممکن است برای قرار دادن همه دندان‌ها در تراز مناسب آن‌قدر کوچک باشد، یا ممکن است یکی از دندان‌ها در موقعیتی غیرطبیعی بیرون بیاید که باعث می‌شود دندان‌های مجاور و مقابل هم تراز نباشند.

بسته به شدت عارضه، دندان های کج می تواند منجر به ساییدن دندان ها و تمیز کردن سخت شود. این می تواند شانس بیماری لثه، پوسیدگی دندان و دندان های فرسوده را در طول زمان افزایش دهد. درمان های ارتودنسی مانند بریس یا اینویزیلاین برای اصلاح دندان های کج استفاده می شود. در موارد شدید ممکن است جراحی فک لازم باشد.

مشکلات رایج دندان کدامند

چگونه از مشکلات رایج دهان و دندان جلوگیری کنیم

برای جلوگیری از مشکلات رایج دهان و دندان، می‌توانید به این نکات توجه کنید:

۱. بهداشت دهان: دو بار در روز مسواک زدن و استفاده از مسواک و محصولات بهداشت دهانی مناسب را رعایت کنید.

۲. کنترل رژیم غذایی: مصرف غذاهای سالم، کاهش مصرف شکر و غذاهای آب‌کشته به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

۳. مراقبت از دندان‌ها: با مراجعه منظم به دندانپزشک، مشکلات دندانی را در مراحل ابتدایی تشخیص داده و درمان کنید.

۴. استفاده از محصولات حساسیت زدایی دندان: برای کاهش حساسیت دندانی، از محصولات مخصوص حساسیت استفاده کنید.

۵. جلوگیری از عادات ضررآور: تراشیدن دندان‌ها، استفاده از دخانیات و مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های اسیدی، به سلامت دندان‌ها آسیب می‌رساند.

۶. مراقبت از لثه: شستشوی دهان منظم و استفاده از نخ دندانی برای حفظ سلامت لثه مهم است.

۷. مراجعه به دندانپزشک: برای بررسی‌های دوره‌ای و اقدامات پیشگیری، به دندانپزشک مراجعه کنید و نکاتی برای بهبود و حفظ سلامت دهان و دندان دریافت کنید.

نتیجه گیری

کارهای زیادی می‌توانیم برای جلوگیری از مشکلات رایج دهان و دندان انجام دهیم، اما گاهی اوقات همه چیز خارج از کنترل ما است. به همین دلیل مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است. آنها می توانند مناطق مشکل دار را مدت ها قبل از اینکه تأثیر جدی بر سلامت شما بگذارند شناسایی کنند.

کاشت ایمپلنت قبل یا بعد از ارتودنسی
ایمپلنت اندوستال