درمان دندان قروچه چگونه است

درمان دندان قروچه

دندان قروچه در هنگام خواب یک عادت رایج است که ۸ تا ۳۱ درصد از جمعیت جهان را مبتلا می کند. در حالی که برخی از افراد دندان قروچه را به عنوان یک مشکل جزئی درک می کنند، کسانی که از آن رنج می برند از درد و آسیب احتمالی آن می دانند. این روش مداوم می تواند باعث سایش بیش از حد دندان، شکستگی دندان، محدودیت باز شدن دهان، سردرد و حتی منجر به مشکلاتی در لثه و زبان شود. در شرایط خاص، نادیده گرفتن دندان قروچه برای مدت طولانی ممکن است باعث وابستگی به دندان مصنوعی به دلیل آسیب فراوان دندان شود.

دندان قروچه خفیف مضر نیست و نیازی به درمان ندارد. اما اگر به اندازه کافی مکرر و شدید می شود که باعث سردرد، اختلالات فک یا آسیب دندان می شود، مهم است که به دنبال مراقبت های دندانپزشکی باشید.

دندان قروچه چیست

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه می تواند مینای دندان را که لایه بیرونی است که قسمت های داخلی دندان های شما را پوشانده و محافظت می کند، از بین ببرد. جدا از زمانی که در حال جویدن یا قورت دادن هستید، دندان های شما هرگز نباید به هم فشار داده و یا قروچه شوند. در عوض، دندان های بالایی و پایینی شما باید از هم جدا شوند تا به شل شدن عضلات فک شما کمک کند. با این حال، سبک زندگی پرمشغله ما، به روشی رایج برای کمک به مقابله با استرس تبدیل کرده است.

از آنجایی که براکسیسم یک عادت ناخودآگاه است، تشخیص علائم و نشانه‌ها را برای افراد تا زمانی که درد قابل توجهی در صورت تجربه نکنند، دشوار می‌کند.

فشردن و ساییدن دندان ها که دندان قروچه نامیده می شود، می تواند باعث سایش بیش از حد و آسیب به دندان های شما شود که به طور بالقوه منجر به ترک می شود. ساییدن بیش از حد دندان های شما همچنین می تواند منجر به درد قابل توجه عضلات صورت و فک شود که اغلب باعث اختلالات مفصلی یا مشکلات آرتروز می شود.

محافظ های مخصوص دهان که بیمار باید در شب استفاده کند، می تواند راه حلی برای جلوگیری از این روش باشد. اگر اثرات مضر براکسیسم قبلاً قابل مشاهده و قابل درک شده است، درمان های دندانپزشکی دیگری مانند تاج زیرکونیوم باید در نظر گرفته شود.

دندان قروچه چه علائمی دارد

از کجا بفهمم که دندان قروچه می کنیم

علائم دندان قروچه شامل درد شدید در دندان‌ها، حساسیت به گرما و سرما، تغییر در رنگ دندان به سمت خاکستری یا تیره‌تر، و احساس ناراحتی یا فشار در دندان می‌شوند. علائم دیگری ممکن است شامل سردرد، درد در منطقه صورت، گوش درد، اختلال در خواب، درد عضلات فک، قفل کردن عضلات فک، دندان‌های لق و دردناک، و احساس درد در هنگام غذا خوردن باشد. این علائم معمولاً نشانه‌های وجود مشکلاتی مانند عفونت یا آلودگی دندان و ریشه دندان است و بهتر است برای تشخیص و درمان، به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید.

علائم و نشانه های دندان قروچه

اگر دندان قروچه دارید، ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

سردردهای کسل کننده ای که از شقیقه ساطع می شوند (افراد مبتلا به دندان قروچه سه برابر بیشتر در معرض سردرد هستند)
درد گردن، شانه و کمر
درد فک
مشکل در باز کردن فک (قفل فک)
ترکیدن یا کلیک کردن مفصل فک
درد یا سفتی فک هنگام غذا خوردن (به خصوص هنگام صبحانه)
دندان درد (به خصوص بعد از بیدار شدن از خواب)
گوش درد
فشار دادن خودکار فک هنگام عصبانیت، مضطرب، استرس یا تمرکز
دندان های حساس به دما
آثار گاز گرفتن روی زبان و گونه ها

اگر دندان قروچه دارید، حتی ممکن است ندانید که به این بیماری دهان مبتلا شده اید، و این باعث می شود که متوجه علائم یا نشانه ها شوید. در عوض، شرکای خواب ممکن است به دلیل صداهای سایشی که در طول شب تولید می کنید، به شما هشدار دهند.

این علائم دستورالعمل های پزشکی هستند و نشانه های قطعی دال بر ابتلا به دندان قروچه نیستند. اگر این علائم را تجربه می کنید، باید برای معاینه بیشتر با دندانپزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنند، ممکن است به دنبال علائم زیر باشند:

مینای دندان ترک خورده
سایش قابل مشاهده روی دندان
شکستگی دندان یا ترمیم (مانند پرکردن)
اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

اسپلینت دندان قروچه چیست

تاثیرات دندان قروچه

در بیشتر موارد، دندان قروچه نمی تواند آسیب جدی به دندان ها یا فک شما وارد کند. با این حال، ساییدن و فشردن بیش از حد در مدت زمان طولانی ممکن است مضر باشد.

میزان تاثیر به طیف وسیعی از عوامل، از جمله مدت زمان، شدت سنگ زنی، شرایط پزشکی از قبل موجود (مانند GERD) و وضعیت سلامت دندان شما بستگی دارد.

در موارد شدید براکسیسم، ممکن است درد مزمنی را در دندان های خود تجربه کنید که به دلیل فرسایش لایه مینای دندان بسیار حساس هستند. دندان قروچه می تواند خطر ابتلا به اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) و درد مزمن فک را افزایش دهد. این اختلالات می تواند انجام عملکردهای اساسی فک مانند جویدن را بسیار دشوار کند. همچنین می‌تواند باعث شود که فک شما بلند شود یا هر زمان که دهان خود را باز می‌کنید کلیک کنید. علاوه بر این، صدمه زدن به ترمیم های دندانی که ممکن است داشته باشید، مانند پر کردن، روکش یا ایمپلنت دندان غیر معمول نیست.

ارتباط بین فشار دادن فک و اضطراب

دندان قروچه ارتباط نزدیکی با سطح استرس و اضطراب شما دارد. به طور خاص، موقعیت‌های استرس ساییدن دندان‌ها می‌تواند یکی از عوامل موثر باشد. این موقعیت‌ها می‌تواند شامل کار کردن یا تمرکز در محیط‌های استرس‌زا باشد که باعث می‌شود شما به‌طور غیرارادی دندان‌هایتان را به هم قروچه یا فشار دهید.

علاوه بر این، استرس عاطفی و اضطراب نیز ممکن است منجر به این بیماری در خواب شود و بدن شما را مجبور کند که در طول شب ناخودآگاه دندان‌هایتان را به هم فشار دهد یا روی هم فشار دهد.

تغییر چهره دندان قروچه

دندان قروچه همچنین ممکن است شکل صورت شما را تغییر دهد. یکی از علائم استفاده بیش از حد از عضلات فک است که در نتیجه باعث تقویت فک پایین شما می شود. در نتیجه، دندان قروچه می‌تواند منجر به قوی‌تر شدن خط فک شود و صورت شما را متورم یا مربع‌تر نشان دهد.این ضربه را می توان با به حداقل رساندن ساییدن یا فشردن دندان ها معکوس کرد.

دندان قروچه چگونه تشخیص داده میشود

دندان قروچه و کیفیت خواب

تاثیر دیگری که با دندان قروچه در خواب رخ می دهد، کاهش کیفیت خواب است. بیماران ممکن است استرس عاطفی ناشی از عادت های ناخودآگاه را تجربه کنند که می تواند منجر به بی خوابی شود.ترکیب استرس، بی خوابی می تواند یک چرخه معیوب ایجاد کند که به طور بالقوه باعث افزایش حجم و شدت دندان قروچه یا فک کردن فک می شود.

دندان قروچه خواب همچنین ممکن است بر شریک رختخواب شما تأثیر بگذارد، زیرا صدای فشردن و ساییدن می تواند الگوی خواب آنها را مختل کند.اگر در مورد مشکلات دندانی بالقوه مرتبط با دندان قروچه نگران هستید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود برای معاینه رزرو کنید و در مورد گزینه های درمانی صحبت کنید.

درمان دندان قروچه

مراجعه به دندانپزشک اولین گام برای مدیریت موثر است زیرا آنها می توانند مراقبت های شخصی را برای شما ارائه دهند و بهترین گزینه های درمانی را ارائه دهند. در موارد شدید، ممکن است نیاز به اصلاح دندان برای دندان های بالا و پایین داشته باشید. اصلاح دندان معمولاً شامل ترمیم سطوح دندان‌های شما، نصب تاج‌هایی برای اصلاح هرگونه آسیب ناشی از دندان قروچه است.

محافظ دهان

برای جلوگیری از مشکلات مرتبط با دندان قروچه در خواب می توانید از محافظ دهان سفارشی به نام اسپلینت اکلوزال استفاده کنید. اسپلینت‌های اکلوزال با اکریلیک سخت یا مواد نرم‌تر طراحی شده‌اند که به جدا کردن دندان‌های بالا و پایین از فشردن یا ساییدن کمک می‌کنند.

این محافظ های دهان به طور موثری فعالیت ماهیچه های فک، صداهای ساییدن و سایش نابهنگام دندان های شما را کاهش می دهند. قبل از خواب، آتل را روی دندان های خود قرار دهید و از آرامش خاطر لذت ببرید، زیرا می دانید که عادت ساییدن شما نمی تواند به دندان آسیب برساند.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس حاوی سم بوتولینوم است، نوعی شل کننده عضلانی که ممکن است به کاهش درد و شدت عادت دندان قروچه کمک کند.

هنگامی که دندان قروچه به عضلات بیش فعال فک مربوط می شود، دندانپزشکان می توانند درمانی شامل تزریق بوتاکس به عضله ای که فک را حرکت می دهد، انجام دهند که به عنوان ماساژور شناخته می شود. این باعث کاهش اندازه عضله و توانایی آن در ایجاد آسیب طولانی مدت می شود.

چه دلایلی باعث دندان قروچه میشود

دندان قروچه بیدار چیست؟

براکسیسم بیدار زمانی است که به طور ناخودآگاه دندان قروچه می کنید یا زمانی که بیدار هستید فک خود را به هم فشار می دهید. زمانی که روی یک کار تمرکز می‌کنید یا استرس، اضطراب یا عصبانیت را تجربه می‌کنید، رایج‌تر است.

دندان قروچه خواب چیست؟

دندان قروچه خواب زمانی است که هنگام خواب ناخودآگاه یا فک خود را فشار می دهید. احتمالاً به دلیل صداهای خراشیدن، شریک خواب شما را در شب بیدار می کند.

آیا براکسیسم کردن معمول است؟

بله (براکسیسم) به خصوص در کودکان شایع است. با این حال، اکثر موارد بی ضرر هستند و تنها درصد کمی از افرادی که دندان قروچه می کنند ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشند.

چرا براکسیسم در خواب اتفاق می افتد؟

سطوح بالای استرس یا اضطراب ممکن است باعث شود هنگام خواب دندان قروچه کنید. علاوه بر این، افراد مبتلا به اختلالات خواب مانند اختلال حرکتی مرتبط با خواب یا آپنه خواب، بیشتر در معرض ابتلا به براکسیسم هستند.

انواع مواد پر کردن دندان
آیا ترمیم دندان درد دارد