جراحی دندان نهفته چگونه انجام میشود

دندان نهفته و درمان آن

دندان نهفته یا دندان پنهانی، وضعیتی است که در آن یک یا چند دندان درون بافت گوارشی مانند لثه قرار دارند و به‌طور کامل درون لثه یا زیر سطح آلت گوارشی قرار دارند به‌طوری که به صورت قابل مشاهده در دهان قرار نمی‌گیرند. دندان‌های نهفته معمولاً در عمق بافت‌های دهان یا فک پنهان شده و از سطح لثه یا استخوان فک پدیدار نمی‌شوند.

این وضعیت می‌تواند ناشی از مشکلات جنینی یا جایگزینی غیرطبیعی دندان‌ها باشد. معمولاً دندان‌های نهفته در ارتباط با مشکلاتی همچون فشرده شدن فضای دندانی، اختلالات رشدی یا جایگزینی نامناسب دندان‌ها در دوران رشد و تکامل دهان ممکن است اتفاق بیفتد.

دندان‌های نهفته ممکن است عفونت، التهاب یا مشکلات دیگری را در فرایند خروج از لثه یا جایگزینی با دندان‌های دیگر تجربه کنند. برای تشخیص و درمان دندان‌های نهفته، معمولاً نیاز به مشاوره و معاینه دندانپزشکی تخصصی دارند تا روش مناسب برای مدیریت و درمان این وضعیت تعیین شود.

دندان نهفته و درمان آن

دلایل ایجاد دندان نهفته

دندان ها در دوران شیرخوارگی شروع به عبور از لثه (درآمدن) می کنند. زمانی که دندان‌های دائمی جایگزین دندان‌های شیری شوند، این اتفاق دوباره رخ می‌دهد.

اگر دندانی وارد نشود یا فقط به طور جزئی بیرون بیاید، نهفته در نظر گرفته می شود. این معمولاً در مورد دندان عقل (سومین دسته از دندان های آسیاب) اتفاق می افتد. آنها آخرین دندان هایی هستند که رویش می کنند. آنها معمولا بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی وارد می شوند.

دندان نهفته به دلایل مختلف در بافت لثه یا استخوان گیر می کند. ممکن است این ناحیه بیش از حد شلوغ باشد و جایی برای بیرون زدن دندان ها باقی نماند. به عنوان مثال، ممکن است فک خیلی کوچک باشد که با دندان عقل مناسب نباشد. همچنین ممکن است هنگام بیرون آمدن دندان ها پیچ خورده، کج شده یا جابجا شوند. این باعث ایجاد دندان های نهفته می شود.

دندان عقل نهفته بسیار رایج است. آنها اغلب بدون درد هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، برخی از متخصصان بر این باورند که یک دندان نهفته به دندان بعدی فشار می‌آورد که دندان بعدی را هل می‌دهد. در نهایت، این می تواند باعث نیش نادرست شود. یک دندان نیمه بیرون آمده می تواند غذا، پلاک و سایر مواد زائد را در بافت نرم اطراف خود به دام بیندازد که می تواند منجر به التهاب و حساس شدن لثه ها و بوی نامطبوع دهان شود. به این حالت پریکورونیت می گویند. باقی مانده باقیمانده ممکن است منجر به پوسیدگی دندان عقل یا دندان مجاور یا حتی تحلیل استخوان شود.

علائم دندان نهفته

ممکن است هیچ علامتی از دندان کاملا نهفته وجود نداشته باشد. علائم یک دندان نیمه نهفته ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بوی بد دهان
مشکل در باز کردن دهان (گاهی)
درد یا حساسیت لثه یا استخوان فک
سردرد طولانی مدت یا درد فک
قرمزی و تورم لثه های اطراف دندان نهفته
تورم غدد لنفاوی گردن (گاهی)
طعم ناخوشایند هنگام گاز گرفتن در ناحیه یا نزدیک آن
شکاف قابل مشاهده که در آن دندان بیرون نیامده است

دندان نهفته چه علائمی دارد

امتحانات و تست ها

دندانپزشک شما به دنبال بافت متورم در ناحیه‌ای که دندان بیرون نیامده یا فقط تا حدی بیرون آمده است، می‌گردد. دندان نهفته ممکن است به دندان های مجاور فشار وارد کند. لثه های اطراف این ناحیه ممکن است علائم عفونت مانند قرمزی، ترشح و حساسیت را نشان دهند. از آنجایی که لثه ها روی دندان عقل نهفته متورم می شوند و سپس تخلیه می شوند و سفت می شوند، ممکن است احساس شود که دندان در آمده و سپس دوباره پایین آمده است.

دندان نهفته چه عوارضی دارد

آبسه دندان یا ناحیه لثه
ناراحتی مزمن در دهان
مال اکلوژن (تراز ضعیف) دندان ها
پلاک بین دندان ها و لثه ها به دام افتاده است
بیماری پریودنتال در دندان مجاور
آسیب عصبی، اگر دندان نهفته در نزدیکی عصب فک به نام عصب مندیبولار باشد.

دندان‌های نهفته ممکن است عوارض مختلفی را برای فرد به همراه داشته باشند. یکی از عوارض شایع آنها عفونت و التهاب است که می‌تواند منجر به دندان درد، تورم و حساسیت در ناحیه لثه یا بافت‌های اطراف دندان شود. این عفونت‌ها می‌توانند به علت سختی دسترسی به منطقه مورد نظر و همچنین وجود باکتری‌ها و میکروب‌ها در محل دندان نهفته پیش بیاید.

علاوه بر این، دندان‌های نهفته ممکن است باعث ایجاد فشار و تنش بر روی دندان‌های اطراف، فرسایش دندان‌های همسایه یا حتی انتقال اختلالات به ساختمان فکی شوند. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در قفسه دهانی و موقعیت دندان‌های دیگر شود.

با توجه به اینکه دندان‌های نهفته در فضای محدودی قرار دارند، این موضوع می‌تواند مانع از بروز مشکلات دندانی مختلف و حتی سایر مشکلات جدی‌تر مانند تشکیل سیستماتیک دندان (ترتیب نامناسب دندان‌ها) شود. برای جلوگیری از عوارض، مهم است که دندان‌های نهفته به موقع تشخیص داده و در صورت نیاز، درمان شوند.

درمان دندان نهفته چگونه است

انواع دندان نهفته چیست؟

نوع نهفتگی به دندان و موقعیتی که در حال رویش یا رویش آن است بستگی دارد. دندانپزشکان نوع را ارزیابی کرده و بهترین گزینه درمانی را تعیین خواهند کرد. انواع متداول نهفتگی روی دندان عقل شامل موارد زیر است:

نهفتگی افقی: این احتمالاً پیچیده ترین نوع دندان نهفته است. نهفتگی های افقی به پهلو در داخل خط لثه قرار می گیرند که در صورت شروع به بیرون زدن می تواند باعث درد قابل توجهی شود – دندان های مجاور را از بین می برد.

نهفتگی عمودی: نهفتگی عمودی غیرعادی است، زیرا دندان در موقعیت مناسب خود قرار دارد. با این حال، دندان خیلی نزدیک به دندان دیگری است و قادر به رویش نیست. بسیاری از دندانپزشکان به سادگی یک نهفتگی عمودی را که هیچ مشکل دیگری ایجاد نمی کند نظارت می کنند.

نهفتگی مزیال: مزیال به معنای جلو است، بنابراین نهفتگی مزیالی زمانی است که دندان عقل به سمت بیرون و به سمت جلوی دهان بیرون می‌زند. برخی از دندانپزشکان نهفتگی مزیال را نهفتگی زاویه ای می نامند. نهفتگی مزیال یک نوع رایج است.

نهفتگی دیستال: نهفتگی دیستال یک نهفتگی جزئی یا کامل است که نوع مخالف مزیال است، به این معنی که دندان از دهان به سمت عقب و به سمت گلو است.

با فرض اینکه دندان عقل آسیب دیده باشد، دندانپزشک می تواند بگوید که چه نوع نهفتگی دندان عقل دارید. اگر فکر می کنید علائم دارید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا معاینه و عکس برداری با اشعه ایکس انجام دهد. انجام این کار به تعیین درمان مناسب کمک می کند.

درمان دندان نهفته

اگر دندان عقل نهفته مشکلی ایجاد نکند، ممکن است نیازی به درمان نباشد. اگر دندان نهفته در جایی به سمت جلو باشد، ممکن است بریس هایی برای کمک به قرار دادن دندان در موقعیت مناسب توصیه شود.

درمان دندان نهفته به محل و شدت آن بستگی دارد. موارد خفیف ممکن است از درمان های ارتودنسی سود ببرند و به رساندن دندان به موقعیت صحیح خود کمک کنند. موارد شدید، به ویژه در مورد دندان عقل، اغلب نیاز به قرار گرفتن در معرض یا برداشتن جراحی دارند.

اگر دندان نهفته باعث ناراحتی شود، مسکن‌های بدون نسخه ممکن است کمک کنند. آب نمک گرم (نصف قاشق چایخوری یا ۳ گرم نمک در یک فنجان یا ۲۴۰ میلی لیتر آب) یا دهانشویه های بدون نسخه ممکن است برای لثه ها تسکین دهند.

دندان های نهفته ممکن است برای برخی افراد مشکلی ایجاد نکند و نیازی به درمان نداشته باشد. درمان اغلب زمانی موفقیت آمیز است که دندان علائم ایجاد کند.

برداشتن دندان عقل قبل از ۲۰ سالگی اغلب نتایج بهتری نسبت به صبر کردن تا سن بالا دارد. این به این دلیل است که ریشه ها هنوز به طور کامل رشد نکرده اند، که باعث می شود دندان درآورده شود و بهتر ترمیم شود. با افزایش سن، ریشه ها دراز می شوند.

انواع دندان نهفته کدامند

گزینه های درمانی برای دندان های نهفته چیست؟

صبر کنید و ببینید: اگرچه دندان عقل اکثر افراد تا سن ۲۵ سالگی در می آید، اما ممکن است بیشتر طول بکشد. علاوه بر این، اگر دندان در موقعیت مناسبی قرار داشته باشد – چه نهفته یا نه – ممکن است به مرور زمان رویش کامل داشته باشید، بنابراین برداشتن دندان بدون هیچ مشکلی فایده ای ندارد.

داروهای بدون نسخه: تسکین درد با داروهای ساده مانند ایبوپروفن و پاراستامول می تواند درمان کوتاه مدتی را ارائه دهد. اگر منتظر برداشتن دندان عقل خود هستید، می توانید در حین بهبودی از این داروها نیز استفاده کنید.

برداشتن دندان عقل: در صورت ناپدید نشدن علائم، درمان ارتودنسی برای برداشتن دندان یک گزینه رایج است. کشیدن دندان گاهی اوقات یک فرآیند ناخوشایند یا دردناک است، اما درد عدم برداشتن آنها ممکن است بسیار بدتر باشد.

براکت‌ها و براکت‌ها: اگر نوجوان هستید یا در اوایل ۲۰ سالگی خود هستید، ممکن است از بریس‌ها استفاده کنید، که می‌تواند به صاف شدن دندان‌های شما کمک کند و اجازه می‌دهد دندان‌های عقل بیرون نیامده بدون انسداد وارد شوند. بریس‌ها به ایجاد فضایی برای دندان‌های نیمه‌درآمد نیز کمک می‌کنند.

برخی از انواع دندان‌های نهفته، مانند نهفتگی افقی یا موارد نادری که بسیاری از دندان‌ها در دهان نهفته می‌شوند، ممکن است نیاز به جراحی دهان و فک و صورت گسترده‌تری داشته باشند. این کار دندان ها را صاف می کند و شکل فک و صورت را تنظیم می کند – بنابراین هر دندانی جا دارد.

اگرچه جراحی و کشیدن دندان عقل می تواند دلهره آور به نظر برسد، اما بیشتر کشیدن دندان عقل فقط به بی حسی موضعی نیاز دارد و باعث درد نمی شود. ناراحتی و بی حسی تنها چیزی است که احساس خواهید کرد، و طبیعی است که بعد از استخراج چند روز کمی درد داشته باشید.

دندان نهفته چه عوارضی دارد

تاکید بر تشخیص و درمان زودهنگام

گرفتن زودهنگام دندان نهفته می تواند دردسر و درد زیادی را نجات دهد. معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به تشخیص کمک کند. بعلاوه، متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند که به سرعت به نگرانی های دندانی رسیدگی شود تا از عوارض تشدید شده جلوگیری شود.

بهداشت دهان و دندان خود را در اولویت قرار دهید

سلامت دندان شما یک جنبه اساسی از رفاه کلی شما است. تشخیص زودهنگام می تواند تفاوت قابل توجهی در سلامت دهان و دندان شما ایجاد کند. متخصصین ارتودنسی در غرب تهران دارای تخصص و منابعی هستند که می توانند شما را از طریق هر نگرانی راهنمایی کنند.

به یاد داشته باشید، یک رویکرد پیشگیرانه امروز می تواند شما را از ناراحتی احتمالی و مشکلات دندانی فردا نجات دهد. لبخند شما شایسته بهترین مراقبت است. برای اولویت بندی سلامت دهان و دندان خود، با یک متخصص ارتودنسی دکتر والا مشورت کنید.

ایمپلنت اندوستال
جرمگیری دندان و مزایای آن