نحوه درمان عفونت دندان عقل

درمان عفونت دندان عقل

عفونت دندان عقل وقتی رخ می‌دهد که دندان عقل، که معمولاً آخرین دندان‌هایی هستند که در دهان رشد می‌کنند، تحت تأثیر عواملی نظیر تخمیر غذا، نامنظم بودن رشد آن‌ها یا فشار نامتعارف از سایر دندان‌ها، به طور قابل توجهی آسیب می‌بیند.

علائم عفونت دندان عقل ممکن است شامل درد، تورم و تحریک در ناحیه دندان عقل، مشکلات در باز و بسته کردن دهان، تب، و حتی تجربه طعم بد در دهان باشد. این عفونت ممکن است منجر به مشکلات جدی‌تر مانند سرگیجه، تبخالی، و گسترش عفونت به سایر مناطق دهان و حتی به بخش‌های دیگر بدن شود.

درمان عفونت دندان عقل شامل استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای کنترل عفونت، درمان درد و تورم، و در برخی موارد حتی خارج کردن دندان مبتلا می‌شود. بهتر است در صورت تجربه هرگونه علامت یا عفونت دهانی، به دندانپزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را شروع کنید.

هنگامی که دندان عقل عفونی می شود، می تواند باعث درد در پشت دهان شما شود، ابتدا دندان را تحت تاثیر قرار دهد و در صورت باقی ماندن، عفونت در تمام دهان پخش شود. در صورت عدم درمان، این می تواند باعث درد شدید شود و عفونت می تواند در سراسر دهان پخش شود و در نتیجه کار تعمیر پرهزینه و از دست دادن دندان به دنبال داشته باشد. به همین دلیل است که اگر از دندان درد رنج می برید، مشورت با دندانپزشک ضروری است.

عفونت دندان عقل چه خطراتی دارد

چگونه عفونت دندان عقل را تشخیص دهیم

یکی از اولین علائم عفونت دندان عقل، درد در پشت دهان است که می تواند به یک دندان عقل یا چند دندان اختصاص داده شود.

اگر درد خفیف باشد و ظرف یک یا دو روز از بین برود، معمولاً هیچ علامتی برای نگرانی نیست زیرا دندان عقل به سادگی به موقعیت طبیعی خود حرکت می کند. اما اگر درد از بین نرفت و شدید شد، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

سایر علائم و نشانه ها

علائم و نشانه های عفونت دندان عقل معمولاً به درد پشت دهان نسبت داده می شود، اما می تواند شامل موارد زیر نیز باشد:

تورم لثه
خونریزی لثه و قرمزی
سختی و درد هنگام خوردن لثه های قرمز یا متورم
بوی بد دهان
طعم فلزی یا در غیر این صورت ناخوشایند در دهان

چرا ما دندان عقل داریم؟

به طور منطقی می توان فرض کرد که دندان عقل بیشتر ضرر دارد تا فایده، پس چرا هنوز آنها را داریم؟ پاسخ را می توان به اجداد ما نسبت داد که برای جویدن و خرد کردن بافت گیاهی به دندان عقل نیاز داشتند. بدن ما به حدی تکامل یافته است که اکنون می‌توانیم به راحتی غذا بخوریم و مواد معدنی مورد نیاز را با نیاز به دندان‌های اضافی به خوبی هضم کنیم.

فرآیند درمان

دندانپزشک شما احتمالاً از دهان شما عکس اشعه ایکس می گیرد تا بفهمد چه دندانی باعث مشکل شده است و آیا برداشتن آن لازم است یا خیر. اگر نیاز به برداشتن باشد، این روش بسیار روتین است و ممکن است دندانپزشک شما حتی بتواند این روش را در روز انجام دهد، اما این کاملاً به شرایط شخصی شما و اینکه آیا دندانپزشک شما روش دیگری را رزرو کرده است بستگی دارد.

نحوه تشخیص عفونت دندان عقل

چرا دندان های عقل شما عفونی می شوند؟

یکی از دلایل اصلی عفونی شدن دندان عقل، نهفته بودن آنهاست. هنگامی که دندان عقل یا دندان شما نهفته می شود، سعی می کند از خط لثه شما فرو برود اما با دندان یا دندان همسایه تماس پیدا می کند. این همان چیزی است که باعث ناراحتی می شود که می تواند منجر به التهاب، خونریزی و بوی بد دهان شود.

حفره های دندان عقل

حفره ها یکی دیگر از دلایل رایج عفونت دندان ها هستند. با این حال، این بیشتر در دندان های آسیاب و دندان های جلویی دیده می شود. تمیز کردن دندان های عقل به دلیل قرار گرفتن در پشت دهان به طور طبیعی دشوارتر از دندان های دیگر است.

درمان دندان عقل عفونی

تقریباً تمام عفونت دندان از طریق کشیدن دندان عقل درمان می شوند. این به این دلیل است که دهان اکثر افراد فضای کافی برای دندان عقل ندارد و باعث می شود که آنها به طور جزئی یا کامل در زوایای نامناسب بیرون بیایند.

کشیدن دندان عقل روشی است که معمولاً انجام می شود و مشکلات بعدی مربوط به دندان عقل را از بین می برد و از آن جلوگیری می کند. در حالی که این روش روتین است، عوارض بالقوه ای وجود دارد که بیماران باید از آنها آگاه شوند، این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خونریزی جزئی بعد از جراحی
آسیب عصبی موقت
حفره خشک

دندان عقل نهفته بسیار شایع است و معمولاً در سنین ۱۸ تا ۳۰ سالگی رخ می دهد. هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از رویش دندان عقل انجام دهید و اگر باعث ایجاد مشکل شود، می توان به راحتی آنها را برداشت.

نحوه جراحی دندان عقل

سوکت خشک چیست؟

همچنین به عنوان استئیت آلوئولار نیز شناخته می شود، حفره خشک دندان گاهی پس از کشیدن دندان عقل رخ می دهد. هنگامی که دندان عقل برداشته می شود، لخته خون تشکیل می شود که پاسخ طبیعی بدن برای محافظت از محل جراحی آسیب دیده است. حفره‌های خشک زمانی اتفاق می‌افتند که بدن قادر به تشکیل لخته برای پوشاندن ناحیه نیست، این امر باعث می‌شود که هم استخوان و هم اعصاب در معرض دید قرار گیرند و خطر عفونت افزایش یابد.
چه چیزی باعث خشکی سوکت می شود؟

دندانپزشکان و ارتودنتیست ها هنوز در مورد علت خشکی سوکت مطمئن نیستند، اما ما می دانیم که چه عواملی می توانند باعث افزایش آن شوند:

نوشیدن و سیگار کشیدن
جویدن تنباکو
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از عمل
آسیب بیشتر به دندان پس از جراحی (حادثه / آسیب)

علاوه بر این، اگر قبلاً از خشکی سوکت رنج برده اید، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به سوکت دیگری باشید. در این صورت، لطفاً از قبل با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بتواند بسته مراقبت های بعدی را تهیه کند.

شناسایی سوکت خشک

خوشبختانه تشخیص سوکت خشک بسیار آسان است زیرا بلافاصله پس از کشیدن دندان عقل رخ می دهد. علائم خشکی سوکت عبارتند از:

احساس بسیار دردناک از محل استخراج (معمولاً در عرض سه روز پس از درمان)

هیچ نشانه ای از لخته شدن خون در محل درمان وجود ندارد.

طعم بد در دهان

انتقال درد از محل استخراج به فک، چشم و حتی سر

احساس درد پس از درمان برای شما کاملا طبیعی است. با این حال، این درد باید تا حدودی جزئی باشد و پس از یک یا دو روز به تدریج کاهش یابد. اگر درد ادامه یافت و افزایش یافت، باید به دنبال مشاوره و احتمالاً درمان بیشتر از دندانپزشک خود باشید.

عفونت دندان عقل چه علائمی دارد

درمان سوکت خشک

هدف اصلی درمان خشکی حفره، کاهش درد بیمار است. راه های مختلفی وجود دارد که آنها می توانند درد را مدیریت کنند و حفره خشک را برطرف کنند. این شامل:

تمیز کردن سوکت با شستشوی هرگونه زباله یا محرکی که ممکن است باعث ایجاد احساسات دردناک شود.

پانسمان های طبی را روی سوکت بمالید تا خونریزی را متوقف کرده و بهبودی را بهبود بخشد.

داروی ضد درد تجویز کنید.

پس از اینکه دندانپزشک را ترک کردید، باید از راهنمایی های مراقبت های بعدی دندانپزشک خود پیروی کنید تا اطمینان حاصل شود که حفره خشک به طور مناسب بهبود می یابد. این ممکن است شامل شستشوی ملایم حفره خشک با محلول نمکی و ادامه دوره درمان تا زمان کاهش درد و بهبودی حفره خشک باشد.در صورت ادامه مشکلات با دندانپزشک خود مشورت کنید.

عوارض عفونت دندان عقل

عوارض عفونت دندان عقل می‌تواند جدی و آزاردهنده باشد. اگر عفونت دندان عقل درمان نشود، ممکن است عوارض زیر رخ دهد:

۱. درد شدید: عفونت دندان عقل معمولاً با درد شدید در ناحیه دندان عقل و سایر مناطق دهان همراه است که می‌تواند تا سر و گردن یا حتی شانه‌ها گسترش یابد.

۲. تورم: نفخ و تورم در ناحیه دندان عقل ممکن است رخ دهد که موجب محدودیت در حرکت دهان و عوارضی نظیر سرگیجه شود.

۳. تب و تجربه طعم نامطبوع: عفونت دندان عقل می‌تواند باعث تب، احساس تجربه طعم بد در دهان و حتی تحریکات معده شود.

۴. گسترش عفونت: عدم درمان عفونت دندان عقل ممکن است باعث گسترش عفونت به مناطق دهان، صورت، گردن و حتی مناطق دورتر از دهان مانند مغز شود.

۵. عوارض جانبی جدی: در موارد نادر، عفونت دندان عقل می‌تواند باعث ایجاد عوارض جدی مانند سپسیس (عفونت خون)، آبسه مغزی یا مشکلات تنفسی شود.

بهترین راه برای پیشگیری از این عوارض، مراجعه به دندانپزشک و دریافت درمان و مشاوره مناسب است تا عفونت بهبود یابد و عوارض جدی‌تر جلوگیری شود.

چرا ما دندان عقل داریم و چگونه درمان کنیم

پیشگیری از عفونت دندان عقل

همانطور که قبلا ذکر شد، شما نمی توانید از نهفته شدن دندان عقل خود جلوگیری کنید، زیرا این فقط به شکل گیری دندان شما بستگی دارد. با این حال، می‌توانید با انجام منظم معاینات دندانپزشکی هر شش ماه یکبار، خطر ابتلا و دردناک شدن آنها را متوقف کنید. این نه تنها درد و استرس شما را نجات می دهد، بلکه اگر مشکل زود تشخیص داده شود، ممکن است بتوانید پول خود را پس انداز کنید. در بیشتر موارد، هر چه مدت طولانی‌تر مشکلات دندانی را ترک کنید، درمان‌ها گران‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند.

اگر از عفونت دندان عقل رنج می برید، لطفاً همین امروز با تیم دندانپرشکی دکتر والا در غرب تهران مشورت کنید و ما درمان سریع، مقرون به صرفه و استثنایی را ارائه خواهیم داد.

جرمگیری دندان و مزایای آن
پوسیدگی دندان چیست