حفره خشک دندان چه علائمی دارد

حفره خشک دندان چیست

حفره خشک دندان یک عارضه دردناک است که گاهی بعد از کشیدن دندان اتفاق می افتد. حفره خشک زمانی اتفاق می افتد که لخته خون در محلی که دندان برداشته شده تشکیل نشود، بیرون نیاید یا قبل از بهبود زخم حل شود.

در حالی که بهتر است برای درمان یک حفره خشک به دندانپزشک مراجعه کنید، برخی از درمان های خانگی ممکن است به مدیریت آنها کمک کنند. اینها شامل روغن میخک، عسل و آب نمک است.

معمولاً در محلی که دندان در آن کشیده شده است، لخته خون تشکیل می شود. این لخته خون یک لایه محافظ روی استخوان زیرین و انتهای عصب در حفره خالی دندان است. همچنین لخته حاوی سلول هایی است که برای بهبودی مناسب محل مورد نیاز است.

درد شدید زمانی اتفاق می افتد که استخوان زیرین و اعصاب در معرض دید قرار می گیرند. درد در حفره و در امتداد اعصاب کنار صورت رخ می دهد. سوکت متورم و تحریک می شود. ممکن است با تکه‌های غذا پر شود و درد را بدتر کند. اگر حفره خشک دارید، درد معمولاً ۱ تا ۳ روز پس از کشیدن دندان شروع می شود.

حفره خشک دندان شایع ترین عارضه بعد از برداشتن دندان است، مانند کشیدن دندان آسیاب سوم که به آن دندان عقل نیز می گویند. داروهایی که می توانید بدون نسخه بخرید معمولاً برای درمان خشکی حفره کافی نیستند. دندانپزشک یا جراح دهان شما می تواند درمان هایی را برای تسکین درد شما ارائه دهد.

حفره خشک دندان چگونه درمان میشود

علائم حفره خشک دهان

علائم خشکی سوکت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد شدید در عرض چند روز پس از کشیدن دندان.
از بین رفتن بخشی یا تمام لخته خون در محل برداشتن دندان. ممکن است سوکت خالی به نظر برسد.
استخوانی که می توانید در سوکت ببینید.
دردی که از حفره به گوش، چشم، شقیقه یا گردن در همان سمت صورت شما که در حال کشیدن دندان است پخش می شود.
بوی بد دهان یا بوی بدی که از دهان شما می آید.
طعم بد در دهان شما

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد

مقدار مشخصی از درد و ناراحتی پس از برداشتن دندان معمول است. اما باید بتوانید درد را با مسکنی که دندانپزشک یا جراح دهان تجویز کرده است، مدیریت کنید. درد باید با گذشت زمان کاهش یابد.اگر در روزهای بعد از کشیدن دندان درد جدیدی پیدا کردید یا درد بدتر شد، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

عوامل خطر سوکت خشک

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سوکت خشک را افزایش دهند عبارتند از:

استعمال دخانیات. مواد شیمیایی موجود در سیگار یا سایر اشکال تنباکو ممکن است از بهبودی جلوگیری کند یا آن را کند کند. این مواد شیمیایی می توانند وارد محل زخم شوند. همچنین، مکیدن سیگار ممکن است باعث شود لخته خون خیلی زود خارج شود.

قرص های ضد بارداری سطوح بالای استروژن ناشی از قرص های ضد بارداری ممکن است باعث مشکلاتی در بهبودی شود و خطر خشکی حفره را افزایش دهد.

مراقبت نادرست در منزل پیروی نکردن دستورالعمل‌های مراقبت از خانه و مراقبت ضعیف از دهان ممکن است خطر خشکی حفره را افزایش دهد.

عفونت دندان یا لثه. عفونت های فعلی یا قبلی در اطراف ناحیه ای که دندان برداشته شده است، خطر خشکی حفره را افزایش می دهد.

جراح دهان چه تخصصی دارد

عوارض حفره خشک دندان کدامند

حتی اگر حفره خشک دندان می تواند دردناک باشد، به ندرت باعث عفونت یا عوارض جدی می شود. اما بهبودی در حفره ممکن است به تاخیر بیفتد. درد ممکن است بعد از کشیدن دندان بیشتر از حد معمول طول بکشد. سوکت خشک نیز ممکن است منجر به عفونت در سوکت شود.

دوام سوکت خشک چقدر است؟

حفره خشک دندان می تواند تا یک یا دو هفته ادامه داشته باشد و باعث درد، تورم و خطر عفونت دهان شما شود. معمولاً در عرض سه یا چند روز پس از کشیدن دندان ایجاد می شود و در فک پایین شایع تر است.

اگر بیش از چند روز متوالی درد در محل استخراج احساس می‌کنید، احتمالاً مطمئن‌ترین کار این است که برای مشاوره مراجعه کنید و اجازه دهید ما را بررسی کنیم.

برای کمک به جلوگیری از خشکی سوکت می توانید این مراحل را انجام دهید:

۱. در مورد داروهای خود با دندانپزشک خود صحبت کنید

برخی از داروهای رایج (مانند قرص های ضد بارداری) می توانند بر توانایی بدن در تشکیل لخته خون تأثیر بگذارند.

ما به شدت توصیه می کنیم که قبل از کشیدن دندان، در مورد هر نسخه ای که مصرف می کنید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بتوانیم آن را در برنامه درمانی شما لحاظ کنیم.

۲. سعی کنید قبل و بعد از عمل سیگار کشیدن را محدود کنید

همانطور که قبلا توضیح داده شد، سیگار عامل خطر اصلی خشکی حفره و بیماری لثه به طور کلی است. این مواد شیمیایی می توانند محل کشیدن دندان در معرض شما را آلوده کرده و خطر عفونت را افزایش دهند، علاوه بر آن روند بهبودی را کاهش می دهند. عمل مکیدن نیز ممکن است لخته خون شما را از بین ببرد.

۳. از نی چیزی ننوشید

مکیدن خطر جدا شدن لخته خون را افزایش می دهد. فشاری که مکیدن به دهان وارد می کند می تواند لخته را درست از حفره بیرون بکشد.برای حدود یک هفته از استفاده از نی یا هر محصول دیگری که نیاز به مکیدن دارد خودداری کنید

۴. سعی کنید تف نکنید

تف کردن می تواند همان فشاری را که مکیدن روی دهان ایجاد می کند، وارد کند و دوباره لخته خون شما را از بین ببرد.

اگر مجبور به تف کردن هستید، سعی کنید این کار را تا حد امکان در همان چند روز اول تا یک هفته به آرامی انجام دهید. برای برداشتن خمیردندان از دهان خود در این مدت، سعی کنید به آرامی آن را فشار دهید و به جای تف کردن، اجازه دهید آب دهانش خارج شود.

۵. بر اساس توصیه دندانپزشک خود شستشو دهید

دندانپزشک شما در مورد اینکه چه دهانشویه یا آبکشی را امتحان کنید و چند وقت یکبار از آن استفاده کنید به شما توصیه می کند. به طور کلی، چند روز اول به آرامی آبکشی می کنید و احتمالاً از شما خواسته می شود در ۲۴ ساعت اول از شستشوی نزدیک محل استخراج خودداری کنید.

راه های جلوگیری از خشکی سوکت

۶. استفاده از آب نمک گرم را برای شستشو در نظر بگیرید

آب نمک در جامعه دندانپزشکی برای کمک به التهاب و کاهش خطر عفونت شناخته شده است. به عنوان بخشی از درمان محل استخراج خود در خانه، می توانید سعی کنید حدود دو بار در روز به آرامی با محلول آب نمک گرم بشویید – برای بهبود بهبود و تمیز نگه داشتن محل.

۷. برای چند روز به غذاهای نرم تغییر دهید

غذاهای سفت می توانند به محل کشیدن دندان آسیب برسانند و لخته خون شما را از بین ببرند، بنابراین ممکن است بخواهید برای چند روز از مصرف آنها اجتناب کنید .

در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی، سعی کنید فقط غذاهای بسیار نرم مانند سوپ و ماست مصرف کنید. در چند روز بعد می توانید کمی تنوع ایجاد کنید، اما همچنان از اقلام سخت یا ترد مانند چیپس و کراکر یا غذاهای دانه دار مانند غلات و آجیل دوری کنید.

۸.از جویدن در نزدیکی محل استخراج خودداری کنید

جویدن در ناحیه کشیدن دندان تازه نیز می‌تواند خطر خشکی حفره را افزایش دهد – باقی مانده‌های غذا می‌توانند بریدگی خون تازه‌ای را که درست از سوراخ خارج می‌شوند، بیرون بیاورند.اگر چند دندان را به طور همزمان کشیده باشید، این ممکن است به ویژه مشکل باشد. تمام تلاش خود را بکنید تا حداقل برای چند روز از جویدن در ناحیه هر محل به بهترین شکل ممکن خودداری کنید.

۹. احساس درد می کنید؟ یک بسته سرد یا گرم را امتحان کنید

در روز اول پس از جراحی ممکن است درد و تورم در ناحیه کشیده شده را تجربه کنید. نگه داشتن پرس سرد (برای تورم) یا پرس داغ (برای تسکین درد) در قسمت بیرونی صورت می تواند به رفع برخی از این علائم کمک کند، اگرچه توصیه می کنیم از دندانپزشک خود در مورد نکات کنترل درد قبل یا بعد از جراحی خود بپرسید. داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را توصیه کنید.

۱۰. برای چند روز از ورزش های شدید خودداری کنید

ورزش شدید، فعالیتی است که می تواند با افزایش احتمال از بین رفتن لخته خون، شما را در معرض خطر ابتلا به خشکی حفره قرار دهد.
برنامه ریزی کنید تا باقیمانده روز جراحی خود را استراحت کنید تا به بدن خود یک شروع عالی برای بهبودی بدهید. سپس در چند روز بعد از فعالیت های بدنی شدید خودداری کنید.

علائم پوسیدگی دندان

کاری که دندانپزشک یا جراح دهان شما ممکن است انجام دهد

دندانپزشک یا جراح دهان شما می تواند اقداماتی را برای کمک به بهبودی مناسب حفره و جلوگیری از حفره خشک دندان انجام دهد. این مراحل ممکن است شامل توصیه یک یا چند مورد از این داروها باشد که ممکن است به جلوگیری از خشکی حفره و عفونت کمک کند:

پانسمان با دارو برای گذاشتن روی زخم بعد از جراحی.
دهانشویه ها یا ژل های ضد باکتری بلافاصله قبل و بعد از جراحی.
محلول های ضد عفونی کننده برای قرار دادن روی زخم.
آنتی بیوتیک های خوراکی، معمولا فقط در صورتی که سیستم ایمنی ضعیفی دارید.

آیا سوکت خشک نیاز به آنتی بیوتیک دارد؟

نه همیشه. اما اگر دندانپزشک شما مشکوک به عفونت باشد، احتمالا یک دوره آنتی بیوتیک تجویز می کند. سوکت های خشک عفونی نادر هستند، اما ممکن است رخ دهند.

آیا سوکت خشک به خودی خود بهبود می یابد؟

بله، در بیشتر موارد یک سوکت خشک خود به خود بهبود می یابد. با این حال، از آنجایی که اکثر مردم درد خشکی متوسط تا شدید را تجربه می کنند، مراجعه به دندانپزشک برای درمان سریع می تواند به کاهش زودتر ناراحتی کمک کند.
جلوگیری

سوکت خشک به چه صورت است؟

یک حفره خشک مانند یک سوراخ خالی در لثه های شما با یک لایه سفید در پایین به نظر می رسد. رنگ سفیدی که می بینید استخوان آشکار است.

بیماری های دندان کدامند

سوکت خشک در مقابل لخته خون

دانستن تفاوت بین حفره خشک و لخته خون بسیار مهم است. لخته شدن خون چیز خوبی است. آنها به بهبودی کمک می کنند.

پس از استخراج، باید یک لخته خون در حفره (سوراخ) باقیمانده ایجاد کنید. شبیه یک دلمه تیره رنگ خواهد بود. اگر لخته خون دیدید، آن را به حال خود رها کنید و سعی نکنید آن را بردارید. این به محافظت از محل استخراج کمک می کند.

مراجعه به کلینیک دندانپزشکی

اگر اخیراً دندانی برداشته اید و ناراحتی شدیدی را تجربه می کنید، ممکن است حفره خشک دندان باشد. این وضعیت می تواند بسیار دردناک باشد، بنابراین مهم است که در اولین علائم مشکل به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید. خبر خوب این است که حفره خشک معمولاً در حدود یک هفته بهبود می یابد. در ضمن، از دندانپزشک خود بپرسید که چگونه علائم خود را مدیریت کند.

علائم شکست درمان ریشه
روش های رایج دندانپزشکی