درمان بیماری لثه چگونه انجام میشود

بیماری لثه و روش های درمان آن

بدیهی است که برای کاشت ایمپلنت دندان نیازی به دندان های سالم ندارید. اما شما به لثه های سالم نیاز دارید. در واقع، بیماری لثه باعث میشود تا جراحی ایمپلنت نیاز به یک دوره درمان اختصاصی داشته باشد البته اگر لثه های شما عفونی یا بیمار باشد، می تواند این کار خطر بیفتد. حتی ممکن است بیماری لثه در وهله اول باعث از دست دادن دندان های طبیعی خود شده باشد. در دندانپزشکی دکتر والا ، ما می دانیم که چه چیزی لازم است تا یک نامزد خوب برای ایمپلنت های دندانی باشیم. اگر لثه های شما در شرایط عالی قرار ندارند، ما همیشه ابتدا تمیز کردن عمیق را توصیه می کنیم.

بیماری لثه و روش های درمان آن

تمیز کردن لثه چیست؟

تمیز کردن عمیق، همچنین به عنوان “پوسته پوسته شدن و صاف کردن ریشه” شناخته می شود، اولین خط درمان برای بیماری خفیف تا متوسط لثه است. اگر لثه‌های شما قرمز، پف کرده یا به راحتی خونریزی می‌کنند، ممکن است پیشنهاد شود، زیرا این علائم نشان می‌دهند که لثه‌ها تحریک شده و احتمالاً عفونی شده‌اند. یک تمیز کردن عمیق می تواند پلاک و جرم را از زیر خط لثه حذف کند و سطوح ناهموار دندان را صاف کرده و بافت های لثه را برای چسباندن مجدد تشویق می کند.

خطرات بیماری لثه

بیماری لثه یک بیماری شایع دهانی است، اما می تواند لبخند شما را خراب کند، سلامت کلی شما را به خطر بیندازد و سرمایه گذاری ایمپلنت دندان شما را خراب کند. در مراحل اولیه بیماری لثه با بهبود بهداشت دهان و دندان یا تمیز کردن عمیق بسیار قابل درمان است. با این حال، اگر بیماری لثه نادیده گرفته شود، می تواند منجر به تحلیل رفتن لثه، از دست دادن استخوان و در نهایت از دست دادن دندان شود.

بیماری لثه عفونتی است که می تواند وارد جریان خون شده و باعث التهاب در کل بدن شود. این بیماری با دیابت، سکته مغزی، بیماری قلبی و زایمان زودرس در زنان باردار مرتبط است. بنابراین، متخصصان دندانپزشکی دکتر والا همیشه سلامت لثه شما را جدی می گیرند.

علائم بیماری لثه

در کلینیک ایمپلنت دکتر والا ما برای آموزش بیماران در مورد عوامل خطر خاص بیماری لثه، که می تواند از سابقه خانوادگی و دیابت گرفته تا سیگار کشیدن و دندان های کج متغیر باشد، وقت صرف می کنیم. همچنین ضروری است که علائم بیماری لثه را درک کنید تا بتوانید در اسرع وقت به دنبال درمان باشید. علائم هشدار دهنده رایج برای بیماری پریودنتال شامل موارد زیر است:

عقب رفتن لثه
خونریزی لثه
التهاب
لق شدن دندان درد یا تحریک در لثه

اگر به فکر کاشت ایمپلنت دندان هستید اما نگران سلامت لثه خود هستید، ما می توانیم به شما کمک کنیم. به یاد داشته باشید که لثه های شما اساس سلامت دندان شما هستند و در تمام مراحل زندگی شما نیاز به توجه مناسب دارند. امروز با دندانپزشکی ما تماس بگیرید تا در مورد اهمیت لثه های سالم برای روش ایمپلنت دندان خود بیشتر بدانید.

جرم گیری دندان چیست

جلوگیری از بیماری لثه از طریق جرم گیری دندان

جرم گیری و روت پلنینگ با هم یک روش ترکیبی هستند که معمولا برای کمک به رفع علل پریودنتیت یا بیماری لثه استفاده می شود. ممکن است این مورد را به عنوان «تمیز کردن عمیق»، «درمان پریودنتال غیر جراحی» یا «درمان پریودنتال معمولی» شنیده باشید.

بیماری لثه عفونتی است که باعث قرمزی، تورم و درد لثه ها می شود. در مراحل پیشرفته تر، بیماری لثه می تواند بر ساختار دهان ما تأثیر بگذارد. لثه ها می توانند از تک تک دندان ها جدا شوند و حفره هایی در لثه ایجاد کنند که منجر به لق شدن دندان یا از دست دادن دندان می شود. بیماری لثه به جای جرم گیری و لایه برداری ریشه ابزاری حیاتی برای کمک به اختلال در پیشرفت بیماری لثه است. این یک روش کم تهاجمی است که از دو مرحله تشکیل شده است:

جرم گیری، تمیز کردن عمیق سطوح دندان های در معرض دید و پاکت های زیر خط لثه شما است که در مقایسه با تمیز کردن معمولی دندان به عمق لثه ها می رسد. در جرم‌گیری دندان، دندانپزشک شما رسوب پلاک، جرم و باکتری‌هایی را که باعث التهاب لثه‌ها می‌شوند را کاملاً از بین می‌برد.

روت پلانینگ ممکن است به دنبال جرم گیری دندان انجام شود و شامل صاف کردن سطوح ریشه دندان شما برای حذف هر گونه محصول جانبی باکتریایی از پلاک و تارتار است که ممکن است ایجاد شده باشد. روت پلنینگ از تجمع بیشتر پلاک، جرم و باکتری جلوگیری می کند و ترمیم و چسباندن مجدد لثه شما به سطوح دندان را تشویق می کند.

جرم گیری دندان و روت پلنینگ با هم به لثه های شما اجازه می دهد تا یک بار دیگر یک مهر و موم موثر برای ریشه دندان های شما در برابر محیط بیرونی ایجاد کنند.

چه کسانی به جرم گیری دندان نیاز دارند؟

اگر از بیماری مزمن لثه رنج می برید، دندانپزشک شما ممکن است جرم گیری دندان را برای حذف کامل جرم و باکتری از سطح دندان و زیر لثه توصیه کند. این به رفع علل ریشه ای لثه های ملتهب، جلوگیری از التهاب بیشتر و بهبود لثه کمک می کند.

اگر بیماری لثه شما در مراحل اولیه باشد، احتمالاً این نوع تمیز کردن عمیق ضروری نخواهد بود و تمیز کردن منظم دندان می تواند به اندازه کافی پلاک و جرم ایجاد شده را از بین ببرد تا بیماری لثه شما پیشرفت بیشتری نکند.

بیماری لثه چه علائمی دارد

مراحل درمان بیماری لثه

قبل از شروع عمل، دندانپزشک شما ممکن است یک بی حسی موضعی را روی لثه های شما اعمال کند، اما این همیشه ضروری نیست. ممکن است بخواهید در مورد تحمل درد خود با دندانپزشک خود صحبت کنید تا تعیین کنید که آیا بی حسی موضعی برای وضعیت شخصی شما خوب است یا خیر.

اولین مرحله جرم گیری دندان برای از بین بردن پلاک، جرم و باکتری از هر دو سطح دندان و زیر خط لثه در هر پاکتی که ممکن است بین دندان های فردی شما و بافت لثه اطراف ایجاد شده باشد، خواهد بود. دندانپزشک شما ممکن است از ترکیبی از ابزارهای دستی، اولتراسونیک و لیزر برای تکمیل این روش استفاده کند. آنها دستگاه های خود را در حرکات افقی، عمودی و دایره ای در امتداد دندان شما حرکت می دهند تا هرگونه تجمعی را به طور کامل از بین ببرند.

روت پلانینگ به دنبال جرم گیری دندان انجام می شود و سطوح ریشه را صاف می کند تا از تجمع بیشتر پلاک و جرم در طول ریشه دندان جلوگیری کند. در این روش فیلم کلسیفیه ای که روی ریشه از تارتار تشکیل شده است حذف می شود. این مهم است زیرا ریشه دندان ها به نگه داشتن آنها کمک می کند. تجمع باکتری ها و تارتار روی ریشه ها، لثه ها را در مکان های صعب العبور ملتهب می کند که با مسواک زدن دو بار در روز، استفاده منظم از نخ دندان، یا تمیز کردن استاندارد دندان نمی توان به آن دسترسی پیدا کرد.

جرم گیری و روت پلنینگ یک روش سرپایی است و می تواند در مطب دندانپزشک شما انجام شود. بسته به شدت بیماری لثه و میزان تمیز کردن عمیق مورد نیاز، ممکن است به بیش از یک نوبت نیاز باشد. این اجازه می دهد تا هر بخش از دهان شما به صورت جداگانه درمان شود. کار کردن در بخش‌ها از ناراحتی‌ها و عوارض احتمالی ناشی از بی‌حسی کل دهان جلوگیری می‌کند، عمدتاً نمی‌توانید بخورید یا بنوشید تا زمانی که داروی بی‌هوشی از بین برود و خطرات آسیب‌دیدگی به خود در اثر گاز گرفتن وجود داشته باشد.

اگر به شما توصیه شده است که ممکن است برای رسیدگی به بیماری لثه خود به جرم گیری و روت پلنینگ نیاز داشته باشید، همین امروز با ما تماس بگیرید تا یک جلسه مشاوره را تعیین کنید. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا گزینه‌های خود را مرور کنید، به هر سؤالی پاسخ دهید و یک برنامه درمانی برای کمک به بازگشت شما به شادی و سلامت تنظیم کنیم.

آیا میدانستید:

اینکه شما نمی توانید پلاک های سفت شده ای که باعث بیماری پریودنتال می شود را مسواک بزنید یا بشویید؟ تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که با استفاده از عادت های خوب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از تجمع آن جلوگیری کنید. هنگامی که تارتار تشکیل شد، تنها راه حذف آن از طریق تمیز کردن حرفه ای دندان یا پریودنتال است.

علائم التهاب لثه کدامند

سوالات متداول:

آیا به جرم گیری پریودنتال و پلانینگ ریشه نیاز دارم؟

اگر از بیماری پریودنتال خفیف تا متوسط رنج می برید، ممکن است نیاز به جرم گیری و پلنینگ ریشه داشته باشید. اگر هر یک از علائم بیماری پریودنتال مانند ملتهب یا عقب نشینی لثه ها، هالیتوز مزمن یا لق شدن دندان ها را دارید، برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر بیماری پریودنتال شما پیشرفته باشد، ممکن است به جراحی پیوند یا فلپ نیاز داشته باشید.

در حین جرم گیری و روت پلنینگ چه انتظاری باید داشته باشم؟

اگر به جرم گیری و پلنینگ ریشه نیاز دارید، ابتدا راحت خواهید بود – شاید با استفاده از یک بی حس کننده موضعی. شما باید احساس کمی ناراحتی داشته باشید یا اصلاً احساس ناراحتی نکنید، به جز احساس خراشیدن پلاک سفت شده توسط ابزار تمیز کننده. طول عمل بسته به وسعت بیماری و مناطقی که در داخل دهان قرار دارد متفاوت است. اگر بیماری پریودنتال شما گسترده است، ممکن است لازم باشد درمان خود را به چندین ویزیت تقسیم کنید.

آیا من نیاز به مراقبت های بعد از درمان دارم؟

بله. شما باید تمام دستورالعمل های مصرف آنتی بیوتیک را پس از درمان دنبال کنید. همچنین به شما توصیه می شود از عادات خاصی که می تواند باعث عود بیماری پریودنتال در آینده شود، مانند سیگار کشیدن اجتناب کنید. اکثر بیماران پس از جرم گیری و صاف کردن ریشه احساس ناراحتی کمی می کنند یا اصلاً احساس ناراحتی نمی کنند، اگرچه ممکن است دهان شما تا چند ساعت بعد از عمل بی حس باشد.

رادیوگرافی ایمپلنت دندان
تحلیل استخوان فک