دلایل مهم کشیدن دندان کدامند

کشیدن دندان و علائم آن

کشیدن دندان ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله تصادفات، عفونت‌ها، ترکیدگی دندان، بیماری‌های لثه یا فراموشی در مراقبت از دندان‌ها. علائم کشیدن دندان شامل درد شدید در ناحیه دندان معطوف، خونریزی، تورم و التهاب در لثه و ناحیه دندانی، همچنین دشواری در جویدن یا مصرف غذا می‌شود. این موضوع ممکن است به علت مشکلات دندانی مانند تخریب ، عفونت و یا ضربه‌های شدید رخ دهد.

مراجعه به دندانپزشک حائز اهمیت است تا علت دقیق مشکل مشخص شده و درمان مناسب اعمال شود. درمان معمولاً شامل جراحی برای خارج کردن دندان خراب، داروهای ضد التهابی یا آنتی‌بیوتیک‌ها به منظور کاهش التهاب و درد است. پس از کشیدن دندان، مراقبت‌های لازم برای بهبودی و پیشگیری از عفونت‌های محتمل مورد نیاز است.

کشیدن دندان و علائم آن

چه زمانی باید دندان را بکشیم

گاهی اوقات، شما باید یک دندان را بکشید. اما در مواردی که ترک دندان مورد نظر می تواند مجموعه ای از نگرانی های سلامتی دیگر – اغلب بسیار جدی تر – را ایجاد کند، بخشی ضروری از حفظ سلامت دندان است.

ضربه، پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال و لثه، تروما دندان، یا ازدحام بیش از حد دندان دلایلی هستند که دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان را توصیه کند. برخی از این شرایط، مانند پوسیدگی دندان یا برخی بیماری‌های لثه، از طریق مراقبت‌های پیشگیرانه مانند معاینات عمومی و سیلانت‌های دندان قابل پیشگیری هستند، در حالی که برخی دیگر (ضربه، ضربه و ازدحام بیش از حد) اتفاقی هستند.

دلایل مهم کشیدن دندان

همانطور که از عنوان پیداست، پنج دلیل اصلی وجود دارد که ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشید:

نهفتگی دندان

نهفتگی دندان زمانی اتفاق می افتد که رشد یک دندان مستقیماً به دندان دیگر فشار می آورد. دندان مستعد عفونت است که باعث قرمزی، تورم، حساس شدن یا خونریزی لثه می شود. افرادی که این بیماری را تجربه می کنند اغلب درد و تورم در اطراف فک و مشکل در باز کردن دهان خود را گزارش می دهند.

به طور معمول، مقصر این عارضه، دندان‌های عقل هستند، دسته سوم دندان‌های آسیاب که فضای کافی در دهان برای رشد عمودی ندارند، بنابراین در عوض به سمت داخل و به سمت بقیه دندان‌ها رشد می‌کنند. در این مواقع بهتر است هر چه زودتر دندان عقل برداشته شود تا از آسیب بیشتر به دندان های دیگر جلوگیری شود.

چگونگی مراجعه به یک دندانپزشک

پوسیدگی دندان

ایجاد جرم و پلاک باعث پوسیدگی دندان می شود. این رسوبات مینای دندان را از بین می برد و آنها را ضعیف و شکننده می کند. اگر وضعیت به اندازه کافی بد شود، ممکن است عفونت ایجاد شود و باعث درد، تورم و قرمزی شدید شود. هنگامی که یک دندان به این نقطه رسید، ممکن است لازم باشد دندان را به طور کامل برداشته و آن را با یک بریج دندان جایگزین کنید تا از نگرانی های بیشتر سلامتی جلوگیری شود.

بیماری پریودنتال لثه

مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و پریودنتال اغلب به دلیل تجمع پلاک و جرم روی دندان ها ایجاد می شود. در حالی که بسیاری از بیماری ها ممکن است در لثه ها و استخوان اطراف دندان ها ایجاد شوند، دو مورد از رایج ترین آنها التهاب لثه و پریودنتیت است.

ژنژیویت التهاب لثه های اطراف دندان است، در حالی که پریودنتیت التهاب استخوان ها و بافت های اطراف دندان است.

اگر یکپارچگی استخوان یا لثه اطراف دندان بیش از حد خراب شود، ممکن است لازم باشد دندان را به نفع بریج یا روکش دندان برای حفظ دندان های اطراف خارج کنید.

ضربه به دندان

دندان ها اغلب از اولین قربانیان تصادف هستند. خواه مربوط به ضربات ناگهانی در ورزش که با سرعت بی‌سابقه به سمت شما می‌آید یا درگیر تصادف اتومبیل، تصادفات می‌توانند دندان‌ها را خراب کنند.

گاهی اوقات، یک تصادف باعث می شود که دندان آنقدر آسیب ببیند که نمی تواند نجات پیدا کند. در این حالت، کشیدن دندان بخشی ضروری از روند بهبودی است. در غیر این صورت، دندان آسیب دیده می تواند به شدت عفونی شود و در نهایت به روشی مانند کانال ریشه نیاز داشته باشد که می تواند به همان اندازه دردناک باشد.

ازدحام بیش از حد

علاوه بر درد، نهفتگی دندان نیز می‌تواند باعث ازدحام بیش از حد دندان‌ها شود، که می‌تواند باعث کج شدن لبخندهای صاف و منظم شود. برداشتن دندان های مشکل دار در پشت دهان می تواند فضای خالی را برای بقیه دندان ها باز کند تا در صورت لزوم باز شوند و لبخند صاف شما بدون نیاز به بریس حفظ شود.

کشیدن دندان چه علائمی دارد

در طول کشیدن دندان چه انتظاری باید داشته باشم؟

هنگامی که دهان شما در ناحیه دندان مشکل دار بی حس شد، دندانپزشک کشیدن را انجام می دهد. اگر دندان شما نهفته باشد، دندانپزشک استخوان و بافت لثه را قبل از کشیدن دندان از رباط ها و استخوان فک خارج می کند. دندانپزشک ما از فورسپس با دقتی بی نظیر استفاده می کند تا به آرامی دندان دردسرساز را قبل از برداشتن لق کند. بنابراین از فرآیند استخراج نترسید! ما قبل از شروع به کار در مورد تمام جزئیات مربوط به استخراج بحث خواهیم کرد. تیم دندانپزشکی دکتر والا همچنین تعیین می کند که آیا قبل یا بعد از کشیدن دندان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک است.

مهم است که استراحت کنید و پس از استخراج خود را به رژیم غذایی نرم محدود کنید. برای توضیح کامل تر در مورد روش کشیدن دندان و بهبودی به صفحه کشیدن دندان ما مراجعه کنید.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که دندانپزشک شما قبل از تصمیم به برداشتن دندان شما از هر روش دیگری که ممکن است استفاده می کند. با این حال، در برخی موارد، تنها راه برای محافظت از دهان، برداشتن کامل دندان است.

اگرچه کشیدن دندان ممکن است یک روش دردناک به نظر برسد، اما جای ترس نیست. کشیدن دندان بسیار رایج تر از آن چیزی است که اکثر بیماران فکر می کنند. این احتمال وجود دارد که دندانپزشک شما حداقل یک یا چند دندان را به تنهایی در یک هفته کشیده باشد.

مراقبت های لازم بعد از کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان، مراقبت‌های بعدی بسیار حائز اهمیت است تا بهبودی سریع‌تر و جلوگیری از عفونت یا مشکلات دیگر ایجاد شود. اولین چیزی که باید به آن توجه کرد، استفاده از کمپرس یخ به منطقه کشیده شده دندان است که باعث تورم و درد را کاهش می‌دهد. عدم خوردن غذاهای گرم و سفت، استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهابی به توصیه دندان‌پزشک از مراقبات اولیه محسوب می‌شود. از لحاظ بهداشت دهان، از شستشوی دهان آب نمک استفاده کنید و حداقل ۲۴ ساعت از مسواک زدن و خوراکی‌های گرم و چسبناک خودداری کنید.

برای جلوگیری از عفونت، دستورات دندانپزشک را رعایت کنید، مخصوصاً در مصرف داروهای تجویز شده و به دقت زمان‌بندی مصرف آن‌ها. اگر علائم غیرعادی مانند خونریزی یا درد شدید ادامه داشت، حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. به مراقبت از منطقه کشیده شده توجه کافی را بدهید تا بهبودی بهتر و سریع‌تری را تجربه کنید.

چه زمانی باید دندان را بکشیم

کشیدن دندان برای چه افرادی خطرساز باشد

کشیدن دندان ممکن است برای برخی افراد خطرناک و پیچیده باشد. افرادی که مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های خونی، ضعف سیستم ایمنی، عفونت‌های مزمن، یا بیماری‌های استخوانی مانند اوستئوپروزیس (نارسایی استخوان) دارند، ممکن است در معرض خطرات بیشتری قرار بگیرند. همچنین، افرادی که درمان‌های رادیوتراپی یا شیمی‌درمانی دریافت کرده‌اند و سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده است، باید در مورد کشیدن دندان با دندانپزشک خود مشورت کنند.

همچنین، برخی مشکلات دندانی مانند عفونت‌های دهان و لثه نیز می‌توانند خطرات اضافی را ایجاد کنند. دندانپزشکان برای افرادی که در معرض این خطرات هستند، اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام می‌دهند تا همراهی و درمان مناسبی را فراهم کنند. مشورت با دندان‌پزشک مربوطه قبل از هر اقدامی بسیار حیاتی است تا خطرات احتمالی از جمله عفونت‌ها، خونریزی‌های نامطلوب و یا مشکلات پس از کشیدن دندان کاهش یابد.

کشیدن دندان چه عوارضی دارد

کشیدن دندان ممکن است عوارض مختلفی داشته باشد که شامل درد، خونریزی، التهاب، تورم، عفونت و احتمالی بروز مشکلات پس از کشیدن دندان است. درد پس از کشیدن دندان معمولاً برای مدتی ادامه دارد که ممکن است با استفاده از داروهای ضد درد کاهش یابد. خونریزی نیز ممکن است در محل کشیدن دندان رخ دهد که معمولاً با فشار دادن بر روی محل مناسب و استفاده از کمپرس و گاز پاکت خونریزی کاهش می‌یابد.

التهاب و تورم نیز از عوارض معمول پس از کشیدن دندان است که با استفاده از داروها و مراقبت‌های دهانی که توسط دندان‌پزشک تجویز می‌شود، کاهش می‌یابد. همچنین، خطر عفونت نیز وجود دارد که ممکن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک و درمان‌های دیگر را ایجاد کند. برای جلوگیری از این عوارض، مراقبت‌های پس از کشیدن دندان و مراجعه به دندان‌پزشک بسیار حائز اهمیت است.

مراقبت های لازم بعد از کشیدن دندان کدامند

هزینه کشیدن دندان به چه عواملی بستگی دارد

هزینه کشیدن دندان به چندین عامل بستگی دارد که این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:

۱. نوع دندان: هزینه ممکن است براساس نوع دندان (آینه‌ای، ضربه‌ای، پنهانی و …) متفاوت باشد.

۲. پیچیدگی موضوع: اگر کشیدن دندان پیچیده‌تر باشد و نیاز به جراحی یا روش‌های خاص داشته باشد، هزینه بیشتری در پی خواهد داشت.

۳. مکان مطب و کشور: هزینه‌ها در هر منطقه و کشور ممکن است متفاوت باشند. در شهرها با هزینه زندگی بالا، هزینه کشیدن دندان معمولاً بیشتر است.

۴. بیمه دندانپزشکی: اگر دارای بیمه دندانپزشکی هستید، بخشی از هزینه را بیمه ممکن است پوشش دهد و میزان پرداخت شما را کاهش دهد.

۵. پیشینه درمان: اگر قبلاً برای دندان خود درمان انجام داده‌اید و نیاز به کشیدن بعدی دارید، هزینه ممکن است متفاوت باشد.

۶. مراکز و دندانپزشکان مختلف: هر دندانپزشک ممکن است نرخ متفاوتی برای خدمات خود تعیین کند.

با مشورت با دندانپزشک خود، می‌توانید درباره هزینه‌های مربوط به کشیدن دندان و عوامل موثر در آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علت کج بودن دندان کودکان
سفید کردن دندان با لیزر