پیوند لثه چه دلایلی دارد

پیوند لثه چیست

جراحی پیوند لثه یک روش دندانپزشکی برای درمان نازک شدن لثه یا تحلیل لثه است. پیوند لثه ریشه های دندان های در معرض دید را می پوشاند و به خط لثه شما حجم می دهد و سلامت کلی دهان را بهبود می بخشد. بهبودی معمولاً یک هفته تا دو هفته طول می کشد، اما ممکن است بیشتر طول بکشد.

پیوند لثه درمانی برای پوشاندن سطوح در معرض ریشه دندان است. عقب‌رفتگی لثه‌ها معمولاً به دلیل بیماری پریودنتال ناشی از تجمع جرم سنگین ایجاد می‌شود. مراقبت از بیماری لثه معمولاً توسط پریودنتیست ها که متخصص مراقبت از لثه هستند، درمان می شود.

پیوند لثه چیست و چگونه انجام میشود

سه نوع مختلف پیوند بافت لثه وجود دارد:

پیوند بافت همبند

رایج ترین روش درمانی که در آن دندانپزشک شما یک تکه کوچک از بافت را از زیر سطح سقف دهان شما می گیرد و سپس آن را روی بافت لثه اطراف ریشه در معرض قرار می دهد.

پیوند رایگان لثه

معمولاً اگر لثه های نازکی دارید استفاده می شود، دندانپزشک شما یک تکه کوچک از بافت را مستقیماً از سطح سقف دهان (کام شما) می گیرد و آن را به ناحیه تحت درمان می چسباند.

پیوند ساقه

در طی این روش، پریودنتیست شما بافت لثه را از ناحیه ای در کنار دندان که دارای فرورفتگی است حرکت می دهد. پریودنتیست شما تنها در صورتی این روش را انجام می دهد که بافت لثه کافی در ناحیه وجود داشته باشد.

بعد از عمل

پریودنتیست شما در مورد مراحل بعدی برای اطمینان از بهبودی سالم صحبت خواهد کرد. یک دهانشویه مخصوص برای کمک به کنترل تجمع پلاک به شما داده می شود و ممکن است آنتی بیوتیک برای کاهش خطر عفونت تجویز شود.مراقبت های پیشگیرانه معمول مانند معاینات منظم دندانپزشکی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای جلوگیری از عود مجدد بیماری لثه مهم هستند.

لبخند سالم بیمار پس از پیوند لثه

شیوه های زیر این مراقبت تخصصی را ارائه می دهند. روشی را انتخاب کنید که به بهترین نحو با بودجه و در دسترس بودن شما برای قرار ملاقات ها مطابقت داشته باشد.

بهترین متخصص پریودنتیست در تهران

انواع روش های جراحی لثه کدامند

روش‌های جراحی لثه شامل مجموعه‌ای از روش‌ها و فرآیندهای پزشکی هستند که برای بهبود و تصحیح مشکلات لثه و بافت‌های اطراف دندان‌ها استفاده می‌شوند. این شامل:

۱. گرفتگی لثه: جراحی برای تعمیق لثه‌ها و پاکسازی عمیق پلاک و سنگ‌های دندانی اطراف دندان‌ها.

۲. اصلاح خط لثه: تغییر و بهبود موقعیت لثه در ارتباط با دندان‌ها برای بهبود زیبایی و تطابق بین لثه و دندان‌ها.

۳. پیوند لثه: استفاده از بافت‌های لثه یا بافت‌های مصنوعی برای پوشاندن بخش‌های کمبود دار لثه.

۴. جراحی بهبود شکل لثه: برای بهبود شکل، اندازه یا ظاهر لثه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. برداشتن زایدات لثه: جراحی برای حذف بافت‌های لثه زائد و غیرضروری است.

تکنیک و نوع جراحی لثه بستگی به نیازهای فردی و مشکلات لثه و دندانی او دارد. قبل از هر جراحی، مشاوره با دندانپزشک لازم است تا روش مناسب برای بهبود وضعیت لثه تعیین شود.پیوند لثه را می توان برای اهداف زیبایی نیز انجام داد، اگر فرد از ظاهر لثه خود در هنگام لبخند راضی نباشد.

در طول عمل پیوند لثه، پریودنتیست بافت لثه سالم را از ناحیه دیگری در دهان (معمولاً سقف دهان) برمی دارد و از آن برای پوشاندن ریشه دندان در معرض دید استفاده می کند. آنها همچنین ممکن است بافت لثه سالم اطراف را بگیرند و آن را بکشند تا محل مواجهه را بپوشاند.

نوع پیوند لثه مورد نیاز به این بستگی دارد که آیا هدف، پوشاندن کامل ریشه های دندان در معرض دید است یا صرفاً جلوگیری از فرورفتگی بیشتر. در برخی موارد، پریودنتیست ممکن است از بافت فرآوری شده پزشکی از بانک بافت به جای دهان بیمار استفاده کند.

اگر بیمار در معرض خطر پوسیدگی شدید دندان یا از دست دادن دندان باشد، معمولاً روش پیوند لثه بهترین گزینه خواهد بود، با این حال ممکن است درمان های جایگزین مانند کشیدن دندان نیز در نظر گرفته شود.

دلایل پیوند لثه

پیوند لثه معمولاً برای درمان تحلیل لثه انجام می شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به افزایش حساسیت و ناراحتی دندان هنگام خوردن یا نوشیدن غذاهای بسیار گرم یا سرد، پوسیدگی دندان، سایش و از دست دادن دندان شود. پیوند لثه اغلب برای ترمیم آسیب به دندان ها و لثه ها و محافظت از آسیب های بیشتر مورد نیاز است.

از بین رفتن بافت لثه می‌تواند ریشه دندان‌های شما را در معرض باکتری‌ها باز بگذارد که می‌توانند نفوذ کنند و باعث پوسیدگی شوند و در صورت عدم درمان سریع، عوارض بیشتری را در پی خواهد داشت.

عقب‌رفتگی لثه‌ها می‌تواند در نتیجه بیماری پریودنتال، مسواک زدن تهاجمی، بهداشت نامناسب دندان‌ها یا ژنتیک رخ دهد و علائم فوری معمولاً برای فرد مبتلا بسیار آشکار خواهد بود.جراحی پیوند لثه ممکن است به دلایل زیبایی یا زیبایی – مانند بهبود ظاهر لبخند شما نیز انجام شود.

درمان پیوند لثه

پیوند لثه معمولاً در بیماران مبتلا به تحلیل لثه انجام می شود و این عمل بین ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد.

آماده سازی

هیچ آمادگی برای درمان پیوند لثه لازم نیست، اما شما باید یک لیفت را ترتیب دهید، زیرا داروهای مسکنی که دریافت می‌کنید، رانندگی بلافاصله پس از جراحی را ناامن می‌کند.

دهان شما تا چند ساعت بعد از جراحی بی حس می شود، بنابراین باید قبل از عمل غذا بخورید. همچنین باید سعی کنید بلافاصله پس از جراحی نسخه های خود را (در صورت داشتن نسخه) پر کنید تا بتوانید قبل از از بین رفتن داروی بیهوشی، مسکن مورد نیاز را مصرف کنید.

بهبود کامل

شما باید بتوانید بلافاصله پس از پایان جراحی به خانه بروید و روز بعد به سر کار خود بازگردید. ممکن است در چند روز آینده کمی درد و تورم داشته باشید، به خصوص اگر بافت همبند از سقف دهان شما گرفته شده باشد. شما می توانید این مشکل را با داروهای مسکن بدون نسخه یا داروهای تجویزی درمان کنید. روند بهبودی کامل ۱ تا ۲ هفته طول می کشد و چند کار وجود دارد که باید در این مدت از انجام آنها اجتناب کنید. این شامل:

نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن در محل جراحی
تمرین های ورزشی دشوار
سیگار کشیدن، یا استفاده از محصولات تنباکو
خوردن غذاهای سفت یا بسیار گرم

در طول دوره بهبودی باید عمدتاً غذاهای سرد و نرم بخورید، مانند بستنی، تخم مرغ و پاستا. پزشک شما ممکن است توصیه کند که از دهانشویه ضد میکروبی برای کنترل تجمع پلاک و کاهش خطر عفونت استفاده کنید و اگر بافت جدید لثه از یک اهداکننده خارجی گرفته شده باشد، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

ریکاوری و مراقبت پس از عمل

درست مانند هر روش دندانپزشکی، موفقیت طولانی مدت پیوند لثه در دوره بهبود حیاتی است. مهم است که دستورالعمل های بعد از عمل را به دقت دنبال کنید تا از عوارض جلوگیری کنید. داروهای تجویز شده مانند آنتی بیوتیک ها و مسکن ها را طبق دستور برای بهبود سریع مصرف کنید.

برای دو هفته اول بهبودی به یک رژیم غذایی نرم پایبند باشید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به پیوند، غذاهای نرم و سرد مانند تخم مرغ های همزده یا آب پز، ماست، سبزیجات پخته شده، پنیر دلمه، بستنی و ژلاتین را انتخاب کنید. از خوردن غذاهای سفت و داغ که می توانند باعث سوزش یا تحریک پیوند شوند خودداری کنید.

همچنین اجازه نخواهید داشت ناحیه پیوند را مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید تا از ایجاد اختلال در روند بهبودی جلوگیری کنید، مانند باز کردن زخم که باعث عفونت می شود. اما حتی در این صورت، حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

متخصص پریودنتیست شما یک دهانشویه ضد میکروبی را برای از بین بردن تجمع پلاک و جلوگیری از عفونت در این مدت توصیه می کند و به شما اطلاع می دهد که چه زمانی از سرگیری مسواک زدن و سایر فعالیت ها مانند ورزش، احتمالاً در طی دو هفته معاینه پس از عمل، بی خطر است.

عوارض جراحی پیوند لثه

عوارض ناشی از جراحی پیوند لثه نادر است، اما باید در اسرع وقت درمان شود. اگر بعد از روز اول متوجه خونریزی شدید، باید بلافاصله با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود تماس بگیرید. سایر دلایل نگرانی عبارتند از:

تراوش لثه
احساس لق شدن دندان ها یا افتادن آنها
فضاهای بین دندانی که قبلا وجود نداشت

در موارد نادر، ممکن است بافت دهنده (پیوند بافت لثه از دهان شما) به درستی به محل پیوند نچسبد. این امر مستلزم انجام مجدد جراحی است.

هزینه درمان پیوند لثه چقدر است

پیوند لثه چقدر دردناک است؟

عمل پیوند لثه ممکن است دردناک باشد، اما معمولاً با استفاده از مسکن‌ها و داروهای تسکین دهنده که توسط دندانپزشک تجویز می‌شوند، می‌توان درد را کاهش داد. همچنین، پس از عمل، رعایت دستورات پزشکی مهم است. به‌طور کلی، برای کاهش درد و سرعت بهبودی، از استفاده از یخ یا پک‌های سرد برای کاهش تورم و التهاب محل عمل می‌توان استفاده کرد. عمل پیوند لثه به مرور زمان بهبود می‌یابد و درد و تورم به تدریج کاهش می‌یابد. اما هر فردی ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به عمل داشته باشد. مهم است که برای هرگونه درد یا علائم نامطلوب پس از عمل، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

هزینه پیوند بافت لثه چقدر است؟

هزینه درمان شما بسته به نیازهای خاص شما متفاوت خواهد بود و دندانپزشک شما قبل از اقدام در این مورد با شما صحبت خواهد کرد.بسته به نوع پوششی که دارید و اینکه آیا این عمل به دلایل دندانپزشکی یا زیبایی انجام می شود، هزینه ممکن است به طور جزئی یا کامل توسط بیمه پوشش داده شود.

پیوند لثه چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟

ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد تا دهان شما پس از جراحی پیوند لثه بهبود یابد، اما باید بتوانید ظرف ۱ تا ۲ روز پس از انجام عمل به سر کار خود بازگردید.

وقتی دوباره مسواک زدن را شروع کردید باید از مسواک نرم استفاده کنید و سعی کنید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.ممکن است تا ۶ ماه پس از انجام جراحی، نتایج نهایی را نبینید.

پیوند لثه چه دلایلی دارد

به سلامت لثه خود توجه کنید

یکی از شایع ترین عوارض سلامت پریودنتال، تحلیل رفتن لثه است. لثه‌ها معمولاً به دلیل مسواک زدن بیش از حد یا درمان ارتودنسی در گذشته و داشتن بافت لثه نازک‌تر عقب می‌روند.

علت جدی‌تر نگرانی، سابقه التهاب لثه و بیماری لثه ناشی از باکتری و التهاب ناشی از بهداشت نامناسب است. زمانی که لثه‌های عقب‌رفته درمان نشوند، می‌توانند ریشه دندان‌ها را نمایان کنند و باعث حساسیت و احتمال پوسیدگی شوند.

پیوند لثه می تواند این اثرات نامطلوب را معکوس کند و سلامت لثه های شما را بازگرداند. موفقیت روش پیوند لثه به روش صحیح پیوند، آماده سازی و بهبودی بستگی دارد – همه اینها با یک پریودنتیست مجرب امکان پذیر است.

روکش زیرکونیوم و انواع آن
لمینت متحرک دندان