عفونت دندان چیست

عفونت دندان چگونه درمان میشود

عفونت دندان حفره ای از چرک است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. آبسه ممکن است در نواحی مختلف نزدیک دندان به دلایل مختلف ایجاد شود. یک آبسه پری آپیکال در نوک ریشه ایجاد می شود. آبسه پریودنتال در لثه در کنار ریشه دندان رخ می دهد. اطلاعات اینجا در مورد آبسه های پری آپیکال است.

آبسه دندان پری آپیکال معمولاً در نتیجه حفره دندانی درمان نشده، آسیب یا کار قبلی دندان ایجاد می شود. عفونت ناشی از تحریک و تورم (التهاب) می تواند باعث ایجاد آبسه در نوک ریشه شود.

دندانپزشکان عفونت دندان را با تخلیه آن و خلاص شدن از شر عفونت درمان می کنند. آنها ممکن است بتوانند دندان شما را با درمان ریشه نجات دهند. اما در برخی موارد ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. درمان نشدن آبسه دندان می تواند منجر به عوارض جدی و حتی تهدید کننده زندگی شود.

آبسه دندان پری اپیکال

باکتری ها می توانند از طریق یک حفره عمیق یا از طریق یک تراشه یا ترک در دندان شما وارد داخلی ترین قسمت دندان شوند. عفونت و التهاب حاصل می تواند باعث ایجاد آبسه در نوک ریشه شود.
آبسه دندان چیست و چگونه درمان میشود

علائم و نشانه های عفونت دندان عبارتند از:

دندان درد شدید، ثابت و ضربان دار که می تواند به استخوان فک، گردن یا گوش شما سرایت کند.
درد یا ناراحتی در دمای سرد و گرم
درد یا ناراحتی ناشی از فشار جویدن یا گاز گرفتن
تب شدید
تورم در صورت، گونه یا گردن که ممکن است منجر به مشکل در تنفس یا بلع شود
غدد لنفاوی حساس و متورم در زیر فک یا در گردن شما
بوی بد در دهان شما
هجوم ناگهانی مایعات بدبو و بد مزه، مایع نمکی در دهان و تسکین درد، در صورت پارگی آبسه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر فکر می کنید آبسه دندان دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.آبسه دندان به خودی خود بهتر نمی شود. در واقع، آبسه درمان نشده ممکن است بدتر شود. اگر عفونت به سایر قسمت های بدن سرایت کند، این می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود.اگر دندان های شما شکسته است، باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر تب و تورم در صورت خود دارید و نمی توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید، به اورژانس مراجعه کنید. همچنین اگر در تنفس یا بلع مشکل دارید به اورژانس مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده این باشد که عفونت عمیق‌تر به فک، گلو یا گردن یا حتی به سایر نقاط بدن شما گسترش یافته است.

علل ایجاد آبسه دندان

آبسه دندان پری آپیکال زمانی رخ می دهد که باکتری ها به پالپ دندان حمله کنند. پالپ داخلی ترین قسمت دندان است که حاوی رگ های خونی، اعصاب و بافت همبند است.

باکتری ها از طریق حفره دندان یا براده یا ترک در دندان وارد می شوند و تا ریشه گسترش می یابند. عفونت باکتریایی می تواند باعث تورم و التهاب در نوک ریشه شود.

هزینه درمان عفونت دندان

عوامل خطر عفونت دندان

این عوامل ممکن است خطر عفونت دندان را افزایش دهند:

عادات و مراقبت های ضعیف دندانپزشکی. عدم مراقبت مناسب از دندان ها و لثه ها – مانند مسواک نزدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن – می تواند خطر ابتلا به مشکلات دندانی را افزایش دهد.

مشکلات ممکن است شامل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، آبسه دندان و سایر عوارض دندانی و دهانی باشد.
رژیم غذایی سرشار از قند. خوردن و نوشیدن مکرر غذاهای غنی از قند، مانند شیرینی ها و نوشابه ها، می تواند به ایجاد حفره های دندانی کمک کرده و به آبسه دندان تبدیل شود.

دهان خشک. خشکی دهان می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. خشکی دهان اغلب به دلیل عوارض جانبی برخی داروها یا مسائل مربوط به افزایش سن است.

عوارض عفونت دندان

عفونت دندان بدون درمان از بین نمی رود. اگر عفونت پاره شود، درد ممکن است بهبود زیادی پیدا کند و باعث شود فکر کنید که مشکل برطرف شده است – اما هنوز باید درمان دندانپزشکی داشته باشید.

اگر آبسه تخلیه نشود، عفونت ممکن است به فک و سایر نواحی سر و گردن شما سرایت کند. اگر دندان در نزدیکی سینوس ماگزیلاری قرار دارد – دو فضای بزرگ زیر چشم و پشت گونه – همچنین می توانید یک سوراخ بین آبسه دندان و سینوس ایجاد کنید. این می تواند باعث عفونت در حفره سینوسی شود. حتی ممکن است به سپسیس مبتلا شوید – یک عفونت تهدید کننده زندگی که در سراسر بدن شما پخش می شود.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و آبسه دندان را بدون درمان رها می کنید، خطر گسترش عفونت در شما بیشتر می شود.

پیشگیری از عفونت دندان

اجتناب از پوسیدگی دندان برای جلوگیری از عفونت دندان ضروری است. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید:

آب حاوی فلوراید بنوشید.
دندان های خود را حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها به طور روزانه استفاده کنید.
مسواک خود را هر ۳ تا ۴ ماه یا هر زمان که موها از بین رفتند، تعویض کنید.
غذای سالم بخورید، اقلام شیرین و میان وعده‌های بین وعده‌های غذایی را محدود کنید.
به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن حرفه ای به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
استفاده از یک ضد عفونی کننده یا دهانشویه حاوی فلوراید را در نظر بگیرید تا یک لایه محافظ اضافی در برابر پوسیدگی دندان اضافه کنید.

چگونگی پیشگیری از عفونت دندان

درمان پزشکی عفونت دندان

در حالی که مراجعه به دندانپزشک برای هر علامتی مهم است، همچنین مهم است که آرام بمانید و نگران نباشید، زیرا دندان‌ها و لثه‌ها معمولاً به چندین گزینه درمانی بسیار خوب پاسخ می‌دهند. درمان‌های خانگی همچنین می‌توانند به تسکین درد قبل از شروع درمان و در زمان انتظار برای درمان برای از بین بردن عفونت کمک کنند.

درمان های رایج دندانپزشکی برای عفونت دندان شامل موارد زیر است:

کانال ریشه: کانال ریشه یک درمان معمول دندانپزشکی است که می تواند به مشکلات مختلفی کمک کند. این درمان شامل باز کردن دندان عفونی و تمیز کردن آن در داخل است. این روش احتمالاً از یک بی حس کننده موضعی استفاده می کند و پس از تکمیل، دندانپزشک دندان ضد عفونی شده را دوباره مهر و موم می کند.

کشیدن دندان: گاهی اوقات بهتر است دندان عفونی کشیده شود، به خصوص اگر آبسه دندان قبلاً باعث پوسیدگی قابل توجه دندان شده باشد. اگر درمان ریشه امکان پذیر نباشد، کشیدن دندان ممکن است تنها گزینه باشد و دندانپزشک می تواند دندان را در یک روش اضافی جایگزین کند.

تخلیه: هنگامی که آبسه تشکیل می شود، ممکن است بتوان آن را با برش در لثه تخلیه کرد. مجدداً، این معمولاً شامل استفاده از یک بی حس کننده موضعی است. تخلیه آبسه می تواند علائم دندان عفونی را کاهش دهد، اما ممکن است تنها یک راه حل کوتاه مدت باشد، در این صورت درمان بیشتر ضروری خواهد بود.

آنتی بیوتیک ها معمولا برای عفونت دندان غیر ضروری هستند، اما اگر عفونت به خصوص بد باشد یا به سایر نواحی بدن سرایت کرده باشد، ممکن است مفید باشند. شما باید یک نوبت دندانپزشکی رزرو کنید و مناسب ترین درمان را تعیین کنید، زیرا اگر درمان نشود، عفونت دندان می تواند گسترش یابد یا منجر به سپسیس و سایر مسائل شود.

ایده انجام اقدامات دندانپزشکی می تواند بسیاری از افراد را عصبی کند، به خصوص زمانی که یک بی حس کننده موضعی در میان باشد. ما در کلینیک تخصصی دکتر والا  درمان‌های تخصصی را برای بیماران عصبی که ناراحت هستند، ارائه می‌کنیم که به آنها کمک می‌کند تا درمان خود را به طور کامل درک کنند و در طول عمل خود آرام بمانند.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است به شما آنتی بیوتیک بدهد تا مطمئن شود که عفونت به دندان های دیگر یا سایر قسمت های بدن شما سرایت نمی کند. رایج ترین موارد مورد استفاده برای آبسه عبارتند از:

آموکسی سیلین
آزیترومایسین
سفوکسیتین
کلیندومیاسین
مترونیدازول
پنی سیلین

میزان مصرف و مدت زمان مصرف شما به نوع آنتی بیوتیک و وضعیت خاص شما بستگی دارد. اما همیشه مهم است که آنها را دقیقاً همانطور که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید.

عفونت دندان چه علائمی دارد

مراجعه به دندانپزشک متخصص در تهران

عفونت دندانی که گسترش می یابد آنقدر شدید می شود که سلامت شما را به خطر می اندازد و اغلب علائم درد، تورم یا حساسیت به درمان های معمول دندان پاسخ می دهد. در بسیاری از موارد، برداشتن آن ضروری نخواهد بود و کانال های ریشه به طور موثر عمل می کنند.

در حالی که منتظر درمان خود هستید، یا منتظر اثرگذاری درمان هستید، مسکن های بدون نسخه می توانند به شما کمک کنند. همچنین می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و سایر راهکارهای پیشگیرانه از عفونت دندان و همچنین بسیاری از مشکلات دندانی و بهداشتی دیگر جلوگیری کنید. اگر علائم آبسه یا عفونت دندان را دارید، مهم است که در اسرع وقت یک نوبت دندانپزشکی رزرو کنید.

ما در درمان های اورژانسی دندانپزشکی و کمک به بیمارانی که در مورد کار دندانپزشکی نیاز دارند تخصص داریم، بنابراین اگر علائم عفونت دندان یا سایر مشکلات را دارید، می توانید برای رزرو نوبت با همکاران ما در کلینیک تخصصی دکتر والا تماس بگیرید.

بهترین جایگزین برای ایمپلنت دندان
آیا برای ارتودنسی کشیدن دندان لازم است