راه های تشخیص برفک دهان

برفک دهان چیست

برفک دهان که به آن کاندیدیازیس دهان نیز گفته می شود،وضعیتی است که در آن قارچ کاندیدا آلبیکنس در پوشش داخلی دهان شما تجمع می یابد. کاندیدا یک ارگانیسم طبیعی در دهان شما است، اما گاهی اوقات می تواند بیش از حد رشد کند و علائم ایجاد کند.

برفک دهان باعث ایجاد ضایعات سفید خامه ای می شود که معمولاً روی زبان یا گونه های داخلی شما ایجاد می شود. گاهی اوقات برفک دهان ممکن است به سقف دهان، لثه ها یا لوزه ها یا پشت گلو گسترش یابد.

اگر چه برفک دهان می تواند هر کسی را درگیر کند، اما احتمال بروز آن در نوزادان و بزرگسالان مسن تر است زیرا ایمنی بدن آنها کاهش یافته است. در افراد دیگر با سیستم ایمنی سرکوب شده یا شرایط سلامت خاص؛ یا افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند. برفک دهان اگر سالم باشید یک مشکل جزئی است، اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، علائم ممکن است شدیدتر و کنترل آن دشوار باشد.

برفک دهان چیست

علائم برفک دهان

در ابتدا، ممکن است حتی علائم برفک دهان را متوجه نشوید. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضایعات سفید کرم رنگ روی زبان، گونه‌های داخلی و گاهی روی سقف دهان، لثه‌ها و لوزه‌ها
ضایعات کمی برآمده با ظاهری شبیه پنیر
قرمزی، سوزش یا درد که ممکن است آنقدر شدید باشد که باعث مشکل در خوردن یا بلع شود
خونریزی خفیف در صورت مالش یا خراش دادن ضایعات
ترک خوردگی و قرمزی در گوشه های دهان شما
احساس پنبه در دهان شما
از دست دادن چشایی
قرمزی، سوزش و درد زیر دندان مصنوعی (استوماتیت دندان مصنوعی)

در موارد شدید، که معمولاً مربوط به سرطان یا ضعف سیستم ایمنی ناشی از HIV/AIDS است، ضایعات ممکن است به سمت پایین به مری شما – لوله عضلانی بلندی که از پشت دهان به سمت معده شما کشیده می شود (ازوفاژیت کاندیدا) گسترش یابد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است مشکل در بلع و درد داشته باشید یا احساس کنید که غذا در گلوی شما گیر کرده است.

علائم خشکی دهان کدامند

علت برفک دهان یا قارچ گلو و دهان چیست

برفک دهان یا قارچ‌های گلو و دهان معمولاً به عوامل مختلفی برمی‌گردد:

۱. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها: مصرف طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است باعث تغییرات در ترکیب میکروبی دهان و گلو شود و قارچ‌ها فرصت مناسبی برای رشد و گسترش پیدا کنند.

۲. ضعف سیستم ایمنی: سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند باعث افزایش ریسک ابتلا به عفونت‌های قارچی در دهان و گلو شود.

۳. استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی: استفاده بلندمدت از داروهای کورتیکواستروئیدی ممکن است به کاهش مقاومت در برابر عفونت‌های قارچی منجر شود.

۴. عوامل زندگی و تغذیه: عواملی مانند مصرف زیاد قند و کربوهیدرات، استفاده از دستگاه‌های دندانی نامنظم، وضعیت ناسالم دهان، و حتی استفاده از دخانیات می‌توانند باعث افزایش ریسک بروز برفک دهان یا عفونت‌های قارچی شوند.

اطمینان از بهداشت دهان و دندان، مصرف مناسب داروها، تغذیه سالم و تقویت سیستم ایمنی می‌تواند در پیشگیری از بروز این نوع مشکلات کمک کند.

چگونه برفک دهان را درمان کنیم

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی شما بستگی دارد. همچنین به شدت این وضعیت بستگی دارد.

درمان زودرس برفک برای تسکین درد و مشکل بلع و جلوگیری از گسترش عفونت بسیار مهم است.

برفک معمولا با داروهای ضد قارچ درمان می شود. این داروها می توانند به شکل قرص باشند. یا ممکن است مستقیماً (به صورت موضعی) روی دهان و گلو قرار گیرند. آنها ممکن است شامل یک داروی بلع و بلع یا یک قرص پاستیل ضد قارچی باشند. آنها رشد بیش از حد کاندیدا را هدف قرار می دهند.

اگر برفک دهان به درمان موضعی پاسخ ندهد، متخصص دندانپزشکی شما احتمالاً درمان را به یک قرص ضد قارچ تغییر می دهد. این دارو اغلب در برابر کاندیدا قوی تر است. همچنین آن را در چندین مکان در بدن درمان می کند. طول و نوع درمان شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینها شامل شدت عفونت شما و هر گونه مشکل سلامتی دیگری است. در موارد نادر، ممکن است نیاز به مصرف دارو از طریق IV داشته باشید.

روش های پیشگیری از برفک دهان

برخی از افراد ممکن است نیاز به درمان پیشگیرانه مداوم با داروهای ضد قارچ خوراکی داشته باشند. اگر در معرض خطر بالای برفک دهان هستید، ممکن است به آنها نیاز داشته باشید.

کلینیک دندانپزشکی شما همچنین در تلاش است تا دریابد که آیا برفک دهان به دلیل یک دلیل زمینه‌ای ایجاد شده است یا خیر. آنها ممکن است تغییراتی را پیشنهاد کنند که به درمان سریعتر برفک و جلوگیری از تکرار آن کمک می کند.

به طور معمول، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند تشخیص و درمان برفک دهان را مدیریت کند. اما ممکن است لازم باشد به یک متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید.برفک دهان معمولاً به دلیل قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. با این حال، موارد زیر نیز می تواند باعث عفونت شود:

کاندیدا گلابراتا
کاندیدا تروپیکالیس
کاندیدا کروسی

برای اکثر افراد، برفک دهان هیچ مشکل جدی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر فردی سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، علائم و نشانه‌های او ممکن است بسیار شدیدتر باشد.

چگونه از برفک دهان پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از برفک دهان، می‌توانید این روش‌ها را امتحان کنید:

۱. حفظ بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن حداقل دو بار در روز، استفاده از نخ دندانی و آب‌کشی منظم دهان به کنترل میکروب‌ها و جلوگیری از رشد آنها کمک می‌کند.

۲. کنترل مصرف قند و غذاهای شیرین: مصرف زیاد قند و غذاهایی که باعث افزایش قند خون می‌شوند، می‌توانند باعث رشد بیشتر قارچ‌ها در دهان شوند. تغذیه متوازن و کاهش مصرف شیرینی‌ها می‌تواند در پیشگیری از این مشکل مؤثر باشد.

۳. استفاده متعارف از آنتی‌بیوتیک‌ها: مصرف طولانی مدت و بدون نیاز از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث تغییرات در میکروب‌های دهان می‌شود. استفاده فقط با تجویز و رهنمود پزشک می‌تواند کمک کند.

۴. مراقبت از دستگاه دندانی: استفاده منظم و مراقبت از دستگاه‌های دندانی و افزایش بهداشت دهانی می‌تواند از تشکیل برفک دهان جلوگیری کند.

۵. کاهش استفاده از دخانیات: دخانیات می‌توانند عوارض بسیاری برای سلامت دهان ایجاد کنند و میکروب‌ها را تقویت کنند. کاهش یا اجتناب از دخانیات می‌تواند در پیشگیری از برفک دهان مؤثر باشد.

ایجاد عادات بهداشت دهانی مرتب و توجه به تغذیه مناسب می‌تواند از بروز برفک دهان جلوگیری کند و به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند.

برفک دهان چه علائمی دارد

عوامل خطر کاندیدیازیس دهان

در صورت وجود هر یک از موارد زیر ممکن است خطر ابتلا به عفونت برفک دهان افزایش یابد:

ضعف ایمنی. برفک دهان به دلیل کاهش ایمنی بیشتر در نوزادان و افراد مسن ایجاد می شود. برخی از شرایط پزشکی و درمان‌ها می‌توانند سیستم ایمنی شما را سرکوب کنند، مانند سرطان و درمان‌های آن، پیوند اعضا و داروهای مورد نیاز که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، و HIV/AIDS.

دیابت. اگر دیابت درمان نشده دارید یا بیماری به خوبی کنترل نشده است، بزاق شما ممکن است حاوی مقادیر زیادی قند باشد که رشد کاندیدا را تشویق می کند.

عفونت های قارچی واژن عفونت های مخمری واژن توسط همان قارچی ایجاد می شود که باعث برفک دهان می شود. شما می توانید عفونت را به کودک خود منتقل کنید.

داروها داروهایی مانند پردنیزون، کورتیکواستروئیدهای استنشاقی یا آنتی‌بیوتیک‌هایی که تعادل طبیعی میکروارگانیسم‌ها را در بدن شما برهم می‌زنند، می‌توانند خطر ابتلا به برفک دهان را افزایش دهند.

سایر شرایط دهان و دندان استفاده از دندان مصنوعی، به ویژه دندان مصنوعی فوقانی، یا داشتن شرایطی که باعث خشکی دهان می شود، می تواند خطر ابتلا به برفک دهان را افزایش دهد.

برفک دهان چگونه تشخیص داده می شود؟

کلینیک دندانپزشکی شما سابقه پزشکی شما را می گیرد. او از شما در مورد علائم و اطلاعات سلامتی گذشته شما سوال خواهد کرد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین دهان و گلوی شما را به دقت بررسی می کند. اگر لکه های سفید یا قرمز وجود داشته باشد، ارائه دهنده شما ممکن است ناحیه آسیب دیده را با یک زبان گیر خراش دهد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند برفک دهان را فقط از روی ظاهر زخم های دهان (ضایعات) تشخیص دهد. اما یک آزمایش ساده آزمایشگاهی نمونه نیز اغلب می تواند آن را تایید کند.

اگر مشکل سلامتی شناخته شده ای ندارید که شما را در معرض خطر برفک دهان قرار دهد، ممکن است نیاز به آزمایشات بعدی داشته باشید. برای مثال، ممکن است نیاز به آزمایش اچ‌آی‌وی داشته باشید تا متوجه شوید که آیا بیماری دارید که هنوز از آن اطلاعی ندارید.

کاندیدیاز مری ممکن است همراه با برفک دهان (به ویژه در افرادی که HIV/AIDS یا پیوند عضو دارند) رخ دهد. اگر برفک دهان دارید، پزشک شما نیز ممکن است این وضعیت را بررسی کند. ممکن است نیاز به آندوسکوپی بالایی داشته باشید. این روشی است که اجازه می‌دهد به مری شما نگاه کند و همچنین نمونه‌ای از بافت برای آزمایش بگیرد.

عوامل خطر کاندیدیازیس دهان

نکات کلیدی در مورد برفک

برفک یک عفونت قارچی دهان و گلو است. علت آن رشد بیش از حد مخمر کاندیدا است.
آنتی بیوتیک ها و مشکلات سیستم ایمنی می توانند خطر ابتلا به برفک دهان را افزایش دهند. در افراد بدون شرایط زمینه ای غیر معمول است.
برفک ممکن است باعث احساس پنبه در دهان یا از دست دادن چشایی شود.
معمولاً داروهای ضد قارچ می توانند برفک دهان را درمان کنند.
گاهی اوقات برفک درمان نشده ممکن است به عفونت جدی تری تبدیل شود، به خصوص در افرادی که بسیار بیمار هستند. درمان سریع برفک می تواند به پیشگیری از آن کمک کند.
رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند از برخی موارد برفک دهان پیشگیری کند.

تروما دندان و علائم آن
قسمت های تشکیل دهنده دندان