علائم فوبیای دندانی کدامند

اضطراب دندانپزشکی

اگر از رفتن به دندانپزشک می ترسید، شما تنها نیستید. بین ۹ تا ۲۰ درصد از مردم به دلیل ترس یا اضطراب دندانپزشکی از رفتن به کلینیک اجتناب می کنند. در واقع، این یک پدیده جهانی است.

فوبیای دندانی یک بیماری جدی تر از اضطراب است. مردم را دچار وحشت می کند. افراد مبتلا به فوبیای دندانی آگاه هستند که ترس کاملاً غیرمنطقی است، اما قادر به انجام کار زیادی در مورد آن نیستند. آنها رفتار اجتنابی کلاسیک از خود نشان می دهند. یعنی هر کاری که ممکن است انجام می دهند تا از مراجعه به دندانپزشکی خودداری کنند. افراد مبتلا به فوبیای دندان معمولاً تنها زمانی به دندانپزشک مراجعه می کنند که به دلیل درد شدید مجبور به انجام این کار شوند. اضطراب پاتولوژیک یا فوبیا ممکن است در برخی موارد نیاز به مشاوره روانپزشکی داشته باشد.

راه های مقابله با اضطراب دندانپزشکی

علائم فوبیای دندانی عبارتند از:

مشکل خواب شب قبل از معاینه دندانپزشکی
احساس عصبی بودن که در اتاق انتظار مطب دندانپزشکی تشدید می شود
با فکر مراجعه به دندانپزشک، گریه یا احساس بیماری جسمی
ناراحتی شدید در هنگام فکر کردن یا در واقع زمانی که اشیا در دهان شما در طول درمان دندان قرار می گیرند یا به طور ناگهانی احساس می کنید که تنفس دشوار است.

خوشبختانه راه هایی وجود دارد که افراد مبتلا به اضطراب دندان و فوبیای دندانی را به دندانپزشک ببرید.

در مورد روش های ایمپلنت دندان بیشتر بدانید

چه چیزی باعث اضطراب دندانپزشکی می شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که برخی از افراد فوبیا و اضطراب دندانپزشکی دارند. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

ترس از درد یک دلیل بسیار رایج برای اجتناب از دندانپزشک است. این ترس معمولاً از یک تجربه دندانپزشکی اولیه ناخوشایند یا دردناک یا از داستان های “درد و وحشت” دندانی که توسط دیگران گفته می شود، ناشی می شود. به لطف پیشرفت های بسیاری که در طول سال ها در دندانپزشکی انجام شده است، اکثر روش های امروزی به میزان قابل توجهی کمتر دردناک یا حتی بدون درد هستند.

ترس از تزریق آمپول

بسیاری از مردم از سوزن می ترسند، مخصوصاً زمانی که در دهان خود فرو می کنند. فراتر از این ترس، دیگران می ترسند که بیهوشی هنوز اثر نکرده یا دوز کافی برای از بین بردن درد قبل از شروع عمل دندانپزشکی نبوده است.

ترس از عوارض بیهوشی برخی از افراد از عوارض جانبی احتمالی بیهوشی مانند سرگیجه، احساس ضعف یا حالت تهوع می ترسند. برخی دیگر بی حسی یا “لب چاق” مرتبط با بی حس کننده های موضعی را دوست ندارند.

اگر از رفتن به دندانپزشک عصبی می شوید، تنها نیستید. اضطراب دندان یک مشکل رایج است که تقریباً همه گهگاهی با آن دست و پنجه نرم می کنند. اکثر مردم قبل و در طول یک عمل یا قرار ملاقات آن را تجربه می کنند. اگرچه ممکن است غلبه بر آن دشوار به نظر برسد، اما با کمک یک دندانپزشک مجرب امکان پذیر است. اجازه ندهید اضطراب دندان شما را از دریافت مراقبت های دندانی مورد نیاز باز دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به خواندن ادامه دهید.

علائم و نشانه های اضطراب دندانپزشکی

فوبیای دندانپزشکی می تواند پاسخ های فیزیکی، عاطفی، شناختی و رفتاری را در بیماران مضطرب ایجاد کند. اگر این مورد بررسی نشود، بیمار ممکن است از هر بهانه ای برای صرف نظر از قرار ملاقات دندانپزشکی استفاده کند و به خود قول دهد که مجدداً برنامه ریزی خواهد کرد.

هر چه آنها بتوانند سفر به مطب دندانپزشکی را بیشتر به تعویق بیاندازند (حداقل در ذهن خود) بهتر است. آنها احتمالاً انجام درمان دندانپزشکی را بدون در نظر گرفتن ساده یا پیچیده بودن مشکل خواهند یافت – حتی تمیز کردن دندان احتمالاً منجر به نگرانی قابل توجهی می شود.

علائم کاهش ترس از دندان در بزرگسالان

افراد مبتلا به اضطراب دندان ممکن است این موارد را تجربه کنند:

تعریق
تپش قلب (تاکی کاردی) یا تپش قلب
فشار خون پایین و غش احتمالی (سنکوپ)
افزایش فشار خون
ناراحتی معده
ناراحتی قابل مشاهده، گریه یا علائم وحشت
برداشت از حساب
استفاده از شوخ طبعی یا پرخاشگری برای پنهان کردن اضطراب

چهار روش که دندانپزشک می تواند به تسکین اضطراب دندان کمک کند

دندانپزشکان می خواهند به بیماران خود کمک کنند تا روی صندلی دندانپزشکی احساس راحتی کنند. بنابراین، همیشه به دنبال راه هایی برای سهولت مراجعه به دندانپزشک هستند. با این حال، آنها می دانند که به تعویق انداختن مراقبت های منظم از دندان می تواند بعداً منجر به مشکلات بزرگ سلامت دهان شود. در زیر به چهار روشی که دندانپزشک می تواند به بیماران مبتلا به اضطراب دندان کمک کند، اشاره شده است. هنگام آماده شدن برای قرار ملاقات یا روش، این اطلاعات را مرور کنید.

استراحت حین درمان

یک راه ساده اما موثر که دندانپزشک می تواند به رفع اضطراب دندان کمک کند، این است که بیمار در طول درمان استراحت کند. برخی از روش های دندانپزشکی و حتی قرار ملاقات های معمول می تواند برای بیمار سخت باشد، به خصوص زمانی که با اضطراب دست و پنجه نرم می کند. استراحت های کوتاه هر چند دقیقه به بیمار این امکان را می دهد که نفس عمیق بکشد و لحظه ای استراحت کند. مکث در درمان همچنین دندانپزشک را قادر می سازد تا از بیمار بپرسد که آیا احساس خوبی دارد و آیا چیزی وجود دارد که به او کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

نشانه های اضطراب دندانپزشکی کدامند

حواس پرتی بیمار

حواس پرتی برای کاهش اضطراب دندان ایده آل هستند. بسیاری از مطب های دندانپزشکی مجهز به تلویزیون هستند تا به بیمار اجازه دهند در حین ملاقات روی چیز دیگری تمرکز کند. همچنین ممکن است به بیمار پیشنهاد شود که هدفون برای گوش دادن به موسیقی یا پادکست در طول قرار ملاقات داشته باشد.

با گوش دادن به چیزی که از آن لذت می برد، بیمار می تواند ذهن خود را از اطراف خود دور کند. علاوه بر این، موسیقی به جلوگیری از صداهای ناآشنا که ممکن است از ابزارهای دندانپزشکی می آید کمک می کند. کتاب های صوتی یکی دیگر از پیشنهادات عالی است. بسیاری از بیماران متوجه می شوند که زمان ملاقات با حواس پرتی مانند این به سرعت می گذرد.

آرام بخش ها

اگر اضطراب دندانپزشکی به اندازه کافی شدید باشد، گزینه دیگری وجود دارد. دندانپزشکان گاهی اوقات می توانند برای کمک به اضطراب دندان از یک آرام بخش استفاده کنند. آرام بخش های مورد استفاده در دندانپزشکی به اشکال مختلف وجود دارند و می توانند از خفیف تا عمیق متغیر باشند. البته، روش‌های پیشرفته‌تر به‌طور خودکار شامل استفاده از آرام‌بخش می‌شوند. با این حال، برای اقدامات جزئی یا قرار ملاقات‌ها، مانند تمیز کردن یا قرار دادن پر کردن، ممکن است یک آرام‌بخش سطح پایین مانند اکسید نیتروژن برای کاهش احساس اضطراب ارائه شود.

هنگامی که از داروهای آرام بخش استفاده می شود، معمولاً قبل از آن بحث های خوبی وجود دارد. ابتدا، دندانپزشک می خواهد تاریخچه پزشکی بیمار را بررسی کند تا مطمئن شود که او به هیچ دارویی حساسیت ندارد. همچنین، بیمار باید دندانپزشک را از داروها یا شرایط سلامتی خود آگاه کند. سپس پزشک گزینه‌های مختلف آرام‌بخشی و چگونگی آمادگی بیمار برای هر کدام را توضیح می‌دهد. برخی از آرامبخش ها به بیمار نیاز دارند تا پس از انجام عمل، سوار شدن به خانه را ترتیب دهند. با این حال، آرام‌بخشی خفیف‌تر و موقتی‌تر، مانند اکسید نیتروژن، بلافاصله از بین می‌رود.

از دندانپزشک بیشتر بدانید

هنگام مبارزه با اضطراب دندان، مهم است که بدانید کار با دندانپزشک می تواند مفید باشد. دندانپزشکان آموزش دیده اند تا مراقبت های لازم از دهان را انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که به آرامی انجام می شود، که به معنای کمک به اضطراب دندان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اضطراب دندان و کارهایی که دندانپزشک می تواند انجام دهد، همین امروز تماس بگیرید، یا برای ویزیت مشاوره برنامه ریزی کنید!

بهترین دندانپزشک در شمال تهران

بهترین دندانپزشک در تهران

در کلینیک دندانپزشکی دکتر والا، ما تشخیص می دهیم که ذهن آرام کلید درمان موثر است. ما معتقدیم سلامت روان و سلامت سر تا پا به اندازه سلامت دهان و دندان شما مهم است. کارکنان ما تشخیص می دهند که وقتی ترس یا درد را با ویزیت دندانپزشکی مرتبط می کنید، سلامت کلی بدن شما می تواند تأثیر نامطلوبی بگذارد.

راحتی شما اولویت اصلی ماست، به همین دلیل است که ما بهترین خدمات کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران را ارائه می دهیم.

ما هر مرحله از درمان شما را توضیح خواهیم داد، از جمله عوارض جانبی احتمالی داروهای تجویز شده و آنچه از ابتدا تا انتها باید انتظار داشت. از تمیز کردن کانال های ریشه گرفته تا مراقبت های ترمیمی و جراحی دهان، راحتی شما به معنای موفقیت ماست.

هدف ما این است که به شما کمک کنیم تجربه کنید:

حداقل در صورت وجود درد در حین عمل
درمان بدون ترس و استرس